Návrh amerického prezidenta Donalda Trumpa uvalit 25% cla na dovoz z Evropské unie pravděpodobně naruší očekávaný růst ekonomik ve střední Evropě a zkomplikuje stávající fiskální problémy, uvedla agentura S&P Global Ratings.
Trump minulý týden oznámil, že jeho administrativa brzy zavede cla na zboží z EU, a Evropská komise uvedla, že bude „pevně a okamžitě“ reagovat na překážky volného obchodu. V úterý mají zároveň vstoupit v platnost americká cla na dovoz z Kanady a Mexika.
Společnost S&P Global v reakci na potenciální dopad cel uvedla, že i když je přímá obchodní expozice střední a východní Evropy vůči USA omezená, vyhlídky na růst ekonomik budou pravděpodobně zasaženy kvůli německému automobilovému sektoru. „To je zejména případ Česka, Maďarska, Slovenska, Slovinska a Rumunska,“ uvedla agentura s tím, že vývoz strojů a dopravních prostředků do Německa tvoří více než desetinu celkového vývozu těchto zemí.
Středoevropské země patří mezi nejvíce závislé na zahraničním obchodu v EU, přičemž podíl exportu na produkci se pohybuje od 92 % na Slovensku do 69 % v České republice, podle údajů Eurostatu z roku 2023. Pouze Rumunsko je se svými 39 % pod průměrem EU. Polsko, největší ekonomika střední Evropy, by mohlo být méně zranitelné vzhledem k nižší závislosti na vývozu automobilů, velkému vnitřnímu trhu a příjmu miliard eur z fondů EU na obnovu.
Maďarský forint a česká koruna se v pátek v reakci na hrozby cel propadly přes klíčové úrovně a zlotý klesl z desetiletého maxima. Analytik Capital Economics Emerging Europe Nicholas Farr uvedl, že 25% americká cla na dovoz z EU by omezila růst hrubého domácího produktu ve střední Evropě v průměru o 0,5 % – což je větší zásah, než se dříve předpokládalo v příznivějším scénáři cel.
To by mohlo zpomalit oživení v regionu, kde se růst prudce zpomalil po ruské invazi na Ukrajinu v roce 2022, když inflace prudce vzrostla a k tomu se přidala slabost hlavního obchodního partnera – Německa.
Společnost S&P Global však uvedla, že klesající čínská poptávka po německých automobilech bude mít pravděpodobně větší vliv na růst ve střední Evropě než americká cla. Poukázala na Volkswagen, Mercedes a BMW, u nichž prodeje v Číně tvoří přibližně třetinu celkových prodejů ve srovnání s 10–15 % v USA.
„Slabší růst zemí střední a východní Evropy by mohl znásobit jejich stávající fiskální problémy, které jsme již dlouho zdůrazňovali jako jedno z klíčových rizik regionu,“ uvedla společnost. Evropská komise zahájila disciplinární řízení proti sedmi členům EU kvůli jejich velkým fiskálním deficitům v loňském roce, včetně Maďarska, Polska a Slovenska, zatímco rumunská vláda se potýká s největším schodkem v unii.
Zdroj: Reuters