Již devátý rok vyhlásil deník Financial Times (FT) ve
spolupráci s německou společností Statista výsledky průzkumu nejrychleji
rostoucích firem v Evropě. Pro hodnocení vzal v úvahu opět 3letý nárůst
tržeb firem (CAGR), tentokrát tedy mezi lety 2020–2023. V návaznosti na
konci února vyhlášený letošní žebříček se novým lídrem stala společnost Menlo
Electric, polský dodavatel fotovoltaických panelů a střídačů, s růstem 830,8 procent.
Na druhém místě se umístila Allica, britská bankovní platforma sloužící malým a
středním podnikům, s nárůstem 652 procent. Téměř o 474 procent pak na třetím
místě rostla německá platforma pro mobilní reklamu a marketing Almedia.
Domácí firmy si meziročně celkově pohoršily. Na solární
byznys, coby distributor produktů, zaměřená Raylyst Solar loni přitom
žebříček dokonce ovládla (více zde),
letos se s cca 294 procenty ocitla až na 16. místě. Stále však byla
nejrůstovější, když další česká společnost Woltair, zaměřena na tepelná
čerpadla potažmo rovněž fotovoltaiku, poklesla z 41. na 67. místo. Tím však
v první stovce zastoupení českých firem končí. Loni jich šlo přitom
napočítat pět.
Ke zmiňované Raylyst Solar podnikatele Jana Kameníčka
lze zmínit, že dle přehledu v roce 2023 vykázala tržby v přepočtu přes
90,8 mil. EUR, zatímco o rok dříve výraznějších 111,2 mil. EUR. Woltair naopak
oproti 18 mil. EUR vykázala násobně větší příjmy 51,6 mil. EUR, což však již vlastně
i k vyššímu základu předchozích příjmů, například v roce 2020 ve výši 2
mil. EUR, přesto nestačilo k udržení pozice.
Financial Times do svého celkově širokého žebříčku 1 000
firem zahrnuje čistě jen nezávislé společnosti, tedy nikoliv například
dceřiné společnosti nějakých zavedených firem. Za letos „základní“ rok 2020
pak firma opět musela vykázat tržby převyšující 100 tis. EUR, po 3 letech pak
minimálně 1,5 mil. EUR. U růstově nejslabší firmy v přehledu růst tržeb (CAGR)
dosáhl 34,8 %, o rok dříve to bylo 36,3 %. Jako zajímavost možno zmínit, že žádná
z letos na bedně umístěných společností, se loni v žebříčku ještě ani
nenacházela.
Naopak z žebříčku například vypadla známá společnost OnlyFans.
V loňském téměř dominovala s tržbami více než miliardy eur na 73. místě.
Pro porovnání letos v žebříčku nejvýraznější tržby, téměř 5,7 mld. EUR,
vykázala na 866. místě německá velkoobchodní společnost team. V tomto
ohledu s výrazným odstupem druhá italská, v průmyslové výrobě aktivní,
Comer Industries pak zaevidovala příjmy „jen“ 1,22 mld. EUR.
Každopádně další českou firmu lze letos nalézt až na 493.
místě. S CAGR 63,4 procent na outsourcingové logistické služby zaměřenou
společnost Skladon, která v roce 2023 vykázala tržby v přepočtu
8,3 mil. EUR. Na 25 mil. EUR pak utržila z velkoobchodní činnosti s automobilovými
díly společnost Volmet, kterou lze nalézt na 531. místě. Další domácí
zástupce Růžový slon se umístil pak až na 892. místě. Byznys s erotickým
zbožím firmě přinesl tržby v přepočtu 9 mil. EUR, zatímco v roce 2020
na 3,15 mil. EUR. Posledním českým zástupcem je na 993. místě společnost Rouvy,
kterou díky její „indoor“ aplikaci budou znát cyklisté. V roce 2023 její
tržby přesáhly 10,6 mil. EUR.
Domácí společnosti Love2Dogs, Solsol a nanosun,
které se přitom loni dostaly dokonce do TOP 100, letos již v žebříčku vůbec
nefigurují.
Vysvětlivky: Složená roční míra růstu (CAGR) je metrika používaná k
vyjádření průměrné roční míry růstu investice nebo ekonomické hodnoty,
zahrnující efekt složeného úročení, po určité časové období. Na rozdíl od
jednoduchého aritmetického průměru CAGR zohledňuje složení růstu každého období
a vyhlazuje vliv volatility periodických hodnot, která způsobuje nepřesnost
aritmetického průměru. Tato metrika je zvláště užitečná pro srovnávání tempa
růstu různých ekonomických časových řad, jako je například růst HDP různých
států nebo tržeb různých společností v čase.