Propad tržeb čínského retailového řetězce Temu ve Spojených státech se prohlubuje. Důvodem je výrazné snížení výdajů na reklamu cílící na americké spotřebitele. Změnila celní politika Donalda Trumpa uvažování čínského e-shopu a jak se daří konkurenci?
V meziročním srovnání se týdenní tržby firmy Temu v období od 11. května do 8. června propadly podle agentury Bloomberg o více než 25 procent. Vyplývá to z analýzy dat kreditních a debetních karet. Jedná se o poměrně velký kontrast se zbytkem odvětí, tržby konkurenčních platforem jako je Walmart, Amazon a Shein se totiž opět dostaly do růstového trendu.
Příčinou poklesu je podle analytiků bezprecedentní škrtání výdajů na reklamu. Jedná se o poměrně velkou změnu ve strategii firmy, která si zaplatila inzerci během amerického Super Bowlu a ještě během dubna zasypávala Američany desítkami tisíc reklamních sdělení denně.
Dnes se podle Wu Yanweie z marketingové agentury YouCloud jedná o maximálně desítky a někdy jen jednotky reklam denně. „Prodeje Temu byly silně závislé na agresivní marketingové kampani,“ uvedl Wu s tím, že místo USA začala firma více investovat do reklamy na ostatních trzích včetně Evropy.
Čínská online tržitě typu Shein a Temu roky spoléhaly na celní výjimky týkající se levných a malých zásilek oblečení nebo zboží pro domácnosti. Po zavedení cel se konkurenční výhoda platforem v podobě nízkých cen rychle vytratila a platformy pro Američany ztratily význam.
Přesto se ale konkurenčnímu čínskému e-shopu Shein podařilo geopolitickou bouři ustát. Podle dat Bloombergu prodeje Sheinu rostly ve výše zmíněném období o čtyři procenta, což je srovnatelné s internetovou platformou amerického Walmartu. Nejvíce se dařilo tržišti firmy Amazon, jehož tržby rostly o téměř jedenáct procent.
I přes veškeré vnější tlaky poráží v letošním roce akcie Walmartu a PDD, mateřské společnosti Temu, index S&P 500. Akcie amerického retailera vzrostly od počátku roku o 5,25 procenta a PDD o více než osm procent. Index S&P 500 přidal za stejné období pouze 1,7 procenta a překonal tak Amazon, jehož akcie v letošním roce klesly o tři procenta.
Řetězec Shein momentálně nepatří mezi veřejně obchodovatelné společnosti a nedávno upravil svůj plán vstoupit na londýnskou burzu. Podle informací ze začátku června by mělo IPO internetového tržiště proběhnout na burze v Hong Kongu.
Zdroj: Bloomberg