Please disable Ad Blocker before you can visit the website !!!

BYD válcuje nejen Teslu. Ještě žádná automobilka z...

by notifee99@gmail.com   ·  5 července, 2025   ·  

BYD válcuje nejen Teslu. Ještě žádná automobilka z...

by notifee99@gmail.com   ·  5 července, 2025   ·  

Čínský gigant BYD také v červnu vykázal dvouciferný meziroční
nárůst prodejů automobilů, za úvodní letošní pololetí si jich řidiči
v souhrnu nakonec pořídili 2 145 954. Z toho elektromobilů
bylo přes 1 milion, tedy tvořily již více než 47 %. Své sehrál zejména zájem ve
2. čtvrtletí, kdy jejich podíl každý měsíc překračoval polovinu. Automobilka čistě
bateriových vozů zkrátka za uplynulé čtvrtletí prodala rekordních téměř 607
tis., zatímco Tesla jen 384 tis. BYD tak zaznamenala meziroční nárůst prodejů elektromobilů
o více než 42 %, Tesle naopak o více než 13 % poklesly. Americký koncern tak
vykázal meziroční pokles druhé čtvrtletí v řadě, v porovnání
čínským konkurentem se navíc zdá, že vyrábí „více na sklad“.


Oproti úvodnímu letošnímu čtvrtletí se sice Tesle
podařilo prodeje navýšit, každopádně opět vyrobila více vozů. Znovu o zhruba 26
tis., čímž se tedy její letošní „nadvýroba“ rozšířila na 52 tis. elektromobilů.
Tesla nezveřejňuje konkrétnější strukturu prodejů, evidentně však zájem
o její prémiové vozy ještě více upadá. V uplynulém čtvrtletí byly dané prodeje
vůbec nejslabší za téměř 4 roky, resp. od období, kdy probíhal náběh výroby
modernizovaných „nejstarších“ vozů automobilky Model S/X.


 Prodeje vozů Tesla


image 

Nelze přitom nevzpomenout v minulosti E.Muskem
prezentované informace o enormním zájmu o Cybertruck, potažmo statisících
předobjednávkách. Kolonka automobilky „Ostatní modely“, zahrnující primárně
Model X/S a právě Cybertruck, však za 2. čtvrtletí udává souhrnný prodej jen 10 394
vozů (viz. také tabulka níže). Tedy ještě o 2,5 tis. vozů méně než v úvodním letošním čtvrtletí. Přitom
Gigafactory v Texasu disponuje roční výrobní kapacitou přes 125 tis. Cybertrucků,
zmiňovaných prémiových vozů Model S/X pak linka v Kalifornii může produkovat
100 tis. V souhrnu daných 3 typů vozů se však za pololetí vyrobilo asi 30
tis., navíc zdaleka ne všechny našly zákazníka.


 
image

Slevy v Číně na řidiče zapůsobily


Podobně jako jiné čínské automobily, zveřejňuje BYD statistiky
na měsíční bázi. Červen byl pro ni letos prodejně nejúspěšnějším měsícem.
Nicméně jen nepatrně, když dosud letošní nejvyšší prodejní úspěch z května
překonala jen o zhruba 100 vozů. Každopádně zákazníci si v červnu
koupili celkem přes 382,5 tis. „NEV“ vozů BYD
. Tedy firmou produkovaných
pouze „zelených“ vozů – plug-in hybridů a elektromobilů. Znát byl dále rostoucí
zájem o čistě bateriové vozy. Automobilka jich prodala téměř 207 tis. což je
historicky druhý nejlepší výsledek a 57% podíl
. Jen zhruba o tisícovku více
jich BYD prodala loni v tradičně prodejně nejsilnějším prosinci.

Přehled prodejů elektromobilů BYD


image


Zájem kupujících jistě pozitivně ovlivnilo již v květnu
spuštěné „přechodné“ snížení cen vozů BYD až o 34 %. Většina, zejména
menších vozů, měla jít pořídit do konce června zhruba o pětinu levněji. Pomoci
to mělo dealerům, kteří měli mít dle některých zdrojů údajně nadměrné zásoby na
3-4 měsíce. Za daný krok automobilka čelila kritice nejen ze strany konkurentů,
ale i ze strany státních orgánů. Ty varovaly před nekontrolovatelnou cenovou
válkou, potažmo negativními ekonomickými dopady v sektoru. Dle všeho však BYD
k návratu cen zpět na vyšší úrovně v červenci zatím nepřistoupila. Snaží
se tak jistě podpořit svůj cíl, prodat letos již 5,5 mil. vozů. Tedy ještě více se etablovat mezi zavedené automobilové koncerny.

BYD však nijak v červnu nenavýšila produkci,
resp. druhý měsíc v řadě byla oproti prodejům nižší. Vyrobila 345 tis.
vozů, což v meziročním srovnání značí již nevýrazné navýšení o sotva 3,5
tis. vozů. Každopádně od počátku roku vyrobila 2,137 mil. vozů (+31 %) vs.
zmiňovaných prodaných 2,145 mil. Nadvýroba v datech zkrátka vidět není.


K červnovým prodejům čínské skupiny možno ještě
doplnit, že nadále se o většinu postaraly samotné vozy BYD, tedy
například vozy řady Seal. Například vozů Denza, které pocházejí
z dceřiného podniku, ve kterém má minoritní 10% podíl Mercedes-Benz,
se prodalo téměř 16 tis. Supersportů značky Yangwang, které mj. zvládají
skok přes výmol (více zde),
se na trh dostalo 205.

BYD se každopádně pomalu blíží čtvrtinovému podílu prodejů
na zahraničních trzích. V červnu totiž mimo Čínu prodala 90 tis. vozů, což
je nový rekord, přestože navýšený meziměsíčně „jen“ o tisíc vozů. Pokračující
trend jistě drobně podpoří také nedávno u nás spuštěné prodeje vozů BYD
a každopádně uvedení do provozu další zahraniční výrobní linky. V Brazílii
v továrně v Camacari se začaly ve čtvrtek vyrábět vozy Dolphin Mini. Od
jejich spuštění prvovýroby v Číně před 27 měsíci, dříve pod názvem BYD
Seagull či Dolphin Surf, jich již z linek sjel celkem milion.

Maďarsku vedle budované továrny pro osobní automobily
zahájila rozšíření závodu na výrobu autobusů a nákladních vozů, čímž se má
rozšířit roční kapacita nad 1 000 vozů.

 

Napsat komentář

Sledujte nás
Please enter CoinGecko Free Api Key to get this plugin works.