Please disable Ad Blocker before you can visit the website !!!
thumbnail

Ceny ojetin v prvním pololetí stouply o 3,8 % mezi...

by notifee99@gmail.com   ·  18 července, 2025   ·  

Ceny ojetin v prvním pololetí stouply o 3,8 % mezi...

by notifee99@gmail.com   ·  18 července, 2025   ·  
Průměrná cena za ojetéautozačala letos na jařerůst. Oproti loňskémurokuse v prvním půlroce vyšplhala o 11 000výše, což znamená meziroční zvýšení o 3,83 %. Ojetéautotak zatím letos stojí průměrně 298 000.
Ceny ojetých vozidel rostou i navzdory širší inzertní nabídce a zvýšení stáří vozidel. Počet prodávanýchautnarostl meziročně o 4,16 %. Vozidla, která na trhu přibyla, však vykazovala vyšší stáří. Zatímco ještě loni činilprůměrný věkprodávaných ojetých aut 9,25roku, letos narostl o sedm měsíců na 9,82roku. Důvodem bylo zejména výrazné navýšení stáří aut se zahraničním původem, které letos dosáhlo 11,41 roku, tedy o 9,5 měsíce více než loni. Na prudkýnárůstprůměrného stáří těchto vozů měla jen velmi malý vliv auta, která byla letos dovezená. Důvodem tak byl zejména častější prodej starších vozidel, která byla do Česka dovezena v minulých letech. Zvýšilo se však také stáří vozů s tuzemským původem, a to o pět měsíců na 8,33 let.
Rostoucí ceny i nabídka zapříčinily delší dobu, po kterou se vozidla prodávala. Průměrně se v prodejním místě ohřála 67 dní, tedy o dva dny déle než loni ve stejném období. Průměrnou dobu prodeje zkracovalo Základní prověření historie vozidla odCebia, které mohou prodejci zdarma poskytnout svým zákazníkům. Vozidla, u nichž si klienti mohou zkontrolovat najeté kilometry či například odcizení sami bez toho, aniž by něco platili nebo se zavázali ke koupi vozu, považují za atraktivnější a důvěryhodnější. V těchto případech se auta prodávala v průměru za 53 dní, tedy o 14 dní rychleji. Základní prověření je dostupné na portálu Sauto, kde ho může ke svému inzerátu přiložit kdokoli, kdo vůz k prodeji nabízí. Dále je k dispozici na inzertních portálech TipCars, Automodul, Cars a Annonce a na webech některých – zejména významných prodejců ojetých aut.
Většina aut, která se letos dosud prodávala, měla tuzemský původ (52,88 %). Přes polovinu nabídky se české vozy přehouply v minulém roce a jejich podíl stoupá už třetím rokem v řadě, kdy byl jejich podíl nejnižší a tehdy tvořil pouhých 42,18 % nabídky. Podíl aut s deklarovanýmněmeckýmpůvodem se dlouhodobě drží mezi 19 až 20 %, letos v prvních šesti měsících dosáhl konkrétně 19,05 % nabídky. Druhou dovozovou zemí, ze které se nejčastěji nabízejí v Česku ojeté vozy k prodeji, jeSlovensko. Podíl těchto aut neustále pomalu stoupá. Letos tato vozidla tvořila 1,86 % nabídky, a v absolutním počtu navíc dokonce předčila i podíl aut s uvedenýmrakouskýmpůvodem, byť velmi těsně.
Počet ojetých osobních aut, která byla do České republiky dovezena v letošním roce, dosáhl 72 541 kusů, což je o 973 aut více než loni ve stejném období. Po dvou letechpoklesůse tedy jedná meziročně onárůst, a to o 1,4 %. Průměrné stáří těchto dovezených aut bylo 10,5 roku, což představuje meziroční zvýšení o necelých pět týdnů. Podíl dovezených osobních vozidel starších 10 let činil v prvním pololetí 49,20 % a podíl těch, jejichž věk přesáhl 15 let, dosáhl 23,54 %.

Průměrné stáří dovezených aut letos meziročně mírně narostlo z 10,4 roku na 10,5 roku, což představuje zvýšení stáří o necelých pět týdnů.

I navzdory zvyšujícímu se stáří vozidel prakticky neroste průměrný počet najetých kilometrů. Průměrná hodnota na tachometrech prodávaných ojetých osobních vozů činila letos 145 000 km, tedy meziročně jen o 1 000 km více, což lze považovat za stabilnístav. Pravděpodobně tedy dochází k častějšímu stáčení tachometrů nebo se tachometry stáčí o větší počet kilometrů. Kupující by v každém případě měli být obezřetní, a to zejména u vozů nadprůměrného stáří, které mají zahraniční původ, ale také u mladších vozidel, u nichž je stáčení časté zejména v případech, že ročně najedounad30 000 km.
Mezi ojetými vozy stále převládají ty, které mají motor nanaftu(47,20 %). Jejich prvenství je ale čím dál více vratké. Podíl vozů nabenzínse totiž velmi blízce přibližuje, neboť letos vykazoval 46,55 %. Vozy naelektřinubyly na trhu zastoupené z 1,95 % a hybridní vozidla si nárokovala 2,66 % trhu. Znamená to, že každé 51. auto z inzertní nabídky mělo čistě elektrický pohon a každé 38. auto mělo pohon hybridní.
Nejprodávanějšími modely byly jako již tradičně vozyŠkoda Octavia, jejichž podíl činil 9,70 % nabídky. Na druhé pozici se umístily vozyŠkoda Fabia, jejichž podíl se v posledních letech mírně snižuje (letos 5,12 %, loni 5,74 %, předloni 6,37 %). Třetí příčce kralovala opětŠkoda Superbs 3,97 %. Dohromady tvořila všechna ojetá auta značkyŠkodazTOP10 nejprodávanějších aut 21,40 % trhu. VozyVolkswagenzTOP10 zaujaly 6,86 % trhu a podíl všech deseti neprodávanějších aut dosáhl 31,34 %. Z hlediska barev opět trhu vévodily vozy šedé (22,42 %) následované bílými (20,13 %) a černými (17,78 %). Nezanedbatelný byl také podíl modrých (13,43 %) a červených aut (8,61 %). Podíl vozidel, která neměla platnouSTK, zůstal meziročně prakticky neměnný na 24 %. Oproti prvnímu čtvrtletí se v tom druhém prodávaly vozy o něco častěji s platnouSTK, neboť v prvních třech měsících tvořila auta bez platnéSTK22,80 % inzertní nabídky.
Podíl prodávaných ojetých vozů, u kterých prodejci uvádějí, že jsou po prvním majiteli, meziročně nepatrně klesl z 46,11 % na 44,76 %. Ačkoli je i tento mírný pokles pozitivní zprávou, podíl inzerce, která v tomto směru neuvádí pravdu, zůstává velmi vysoký. Ve skutečnosti totiž dosahuje podíl aut po prvním majiteli zhruba 16 %. Většinou se tedy jedná o klamavou informaci, která zvyšuje atraktivitu a hodnotu vozu.
Mírně také klesl podíl aut, u nichž prodejci uvádějí, že byla v minulosti havarovaná. Pozitivní informace to však pro ty, co si vybírají ojetý vůz, není. Ačkoli inzerce uváděla, že podíl osobních ojetých aut, která byla v minulosti havarovaná, dosahoval v prvních šesti měsících letošního roku 0,43 % (loni 0,53 %), je zcela zřejmé, že podíl takových aut je ve skutečnosti výrazně vyšší. Zatajení havárií a poškození je vůbec nejčastější nekalou praktikou při prodeji ojetých aut. V případě desetiletých aut, což je zhruba průměrné stáří prodávaných ojetých vozidel, je podlepojišťovenpo havárii už 60 % z nich. V inzertní nabídce může býtprocentohavarovaných vozů i vyšší, neboť havarovaná vozidla míří častěji k prodeji. Řada dosavadních majitelů v již havarovaném autě totiž jezdit nechce. Vysoký výskyt dříve havarovaných vozidel – a nezřídka i po totální škodě –, je u aut dovezených ze zahraničí.Lidéby proto měli být obezřetní a nevěřit tomu, že 99,57 % aut nebylo nikdy havarováno. Někteří prodejci také nepovažují například nabouraný nárazník či blatník za havárii, ale za poškození, nicméně klienty často ani o poškození neinformují.

 

Napsat komentář

Sledujte nás
Please enter CoinGecko Free Api Key to get this plugin works.