Souhrn
Index UP World LNG Shipping Index (UPI) klesl minulý týden o 3,54 % a překonal tak pokles indexu S&P 500 o 0,96 %. Oživení asijské poptávky po LNG bylo zastíněno výrazným poklesem spotových charterových sazeb, které se dostaly pod hranici rentability. Tato situace je obzvláště nepříznivá pro provozovatele bez dlouhodobých smluv a některé z nich tlačí k potenciálnímu prodeji lodí. Téměř všechny společnosti v indexu se potýkaly s poklesem, přičemž výrazný pokles zaznamenaly společnosti Awilco LNG, Exmar a Tsakos Energy Navigation. Jedinou společností, která zaznamenala zisk, byla Dynagas LNG Partners, která těžila ze svých dlouhodobých smluv.
UPI & SPX
Minulý týden index UPI, který sleduje kótované společnosti zabývající se přepravou LNG, ztratil 6,01 bodu, tj. 3,54 %, a uzavřel na 163,60 bodu. Index S&P 500 ztratil 0,96 %. Níže uvedený graf zobrazuje oba indexy s týdenními údaji.
Týdenní gra UP World LNG Shipping Indexu s indexem S&P 500 (zdroj: UP-Indices.com)
Širší pohled
Minulý týden přinesl oživení asijské poptávky po LNG a současně další pokles spotových sazeb za pronájem lodí. Ty se dle Spark Commodities pohybují u 20 tisíc za den pro Atlantik a kolem 36 tisíc za den pro Pacifik, tedy pod úrovní rentability. Problém je to hlavně pro provozovatele starších lodí bez dlouhodobého kontraktu, které mohou přinutit k jejich prodeji. Reagovaly ale akcie všech společností, které mají alespoň některé lodě mimo dlouhodobý kontrakt. Tato strategie, která v minulých letech v zimním období peníze přinášela a investoři ji oceňovali, je nyní pro společnosti zátěží, kterou investoři trestají.
Společnosti
UPI zažil silný pokles podpořený tím, že prakticky chyběly rostoucí tituly. Několik společností svým poklesem prorazilo své supporty, další se k nim významně přiblížily. Zobchodovaný objem akcií zůstává nízký.
Nejvíce – takřka patnáct procent – ztratil Exmar (BSE: EXM), který tímto propadem zakončil čtvrtletní růst. Vzhledem k záměrům stáhnout společnost z burzy a nízkému objemu je tento pokles ravděpodobně motivován jinými ději než trhem.
Černého Petra i tak vytáhla Awilco LNG (OSE: ALNG), která ztratila 13,6 %. Flota tézo společnosti se skládá ze dvou TFDE tankerů a jeden z nich, WilForce, je obchodován na spotovém trhu.
Tsakos Energy Navigation (NYSE: TSE) ztrátou 8,5 % klesl k supportu, pokusy o hlubší pokles byly odraženy. Cool Company (NYSE/OSE: CLCO) kleslo o 7,2 %. New Fortress Energy (NASDAQ: NFE) ztratila 5,7 %. Je to hodně, ale výrazně méně, že během předchozích poklesů o kterých jsme psali.
Další ztráty byly přeci jen menší. Flex LNG (NYSE/OSE: FLNG) ztratila 3,8 %, ale dostala se pod svůj dlouhodobý support na $25. I ona má jednu ze třinácti lodí na spotovém trhu. Stejný pokles zažila i japonská NYK Line (TSE: 9101).
Tříprocentní pokles dostal akcie Korea Line Corporation (KRX: 005880) na hranici supportu.
Pokles Capital Clean Energy Carriers (NASDAQ: CCEC) o 2,8 % následoval po předchozím růstu a má spíš korekční důvod způsobený poklesem odvětví.
MISC Bhd KLSE: 3816) sice ztratila “jen” 2,6 %, ale znamená to pro ni pokračování v návratu na úroveň roku 2023.
Po dou a půl procentech ztratily zbylé japonské společnosti Mitsui O.S.K. Lines (TSE: 9104) a “K” Line (TSE: 9107). Obě stále směřují do strany a čeká je volba buducího směru.
Specialisté na jeden i druhý konec námořní přepravy FSRU a FLNG, tedy Excelerate Energy (NASDAQ: EE) a Golar LNG (NASDAQ: GLNG), ztratily 0,6 %.
Ropně-plynárenští těžaři se pohybovaly od -0,3 % pro Shell (NYSE: SHEL), přes žádný pohyb u Chevron (NYSE: CVX) až po růst o 0,6 % u BP (NYSE: BP).
Jediná společnost, která rostla je Dynagas LNG Partners (NYSE: DLNG), která sice má část floty na parní pohon, ale ještě několik let je kryta dlouhodobý kontraktem. Její růst byl 1,6 %.
O UP indexu
UP World LNG Shipping Index je skupina akciových indexů založená na pravidlech navržená tak, aby ukazovala a měřila výkonnost světových veřejně obchodovaných společností zapojených do námořní přepravy zkapalněného zemního plynu (LNG). Tento unikátní index zahrnuje 19 společností a partnerství ze zemí po celém světě, jako jsou USA, Katar, Japonsko, Norsko, Jižní Korea a Malajsie. Index pokrývá více než 65 % světové flotily přepravců LNG. UP Index je prémiová služba. Nabízíme jak freemium (základní graf indexu UP a index S&P 500), tak i zkušební přístup ke všem grafům. Administrátorem UP indexu je společnost UP forum s.r.o.