Souhrn
Sektor přepravy LNG představil v uplynulém týdnu směs zisků a problémů, které byly ovlivněny kolísáním spotových sazeb a vývojem dynamiky trhu. Během prvních výdělkových výzev byly hlavními tématy spotové sazby a dividendy. Mezitím se globální flotila začala postupně omlazovat a starší plavidla byla vyřazována ve prospěch efektivnějších lodí.
UPI A SPX
Minulý týden si index UPI, který sleduje kótované společnosti zabývající se přepravou LNG, připsal 0,86 bodu, což odpovídá 0,53 %, a uzavřel na 164,83 bodu. Index S&P 500 ztratil 2,08 %. Níže uvedený graf znázorňuje výkonnost obou indexů s týdenními údaji.
Širší pohled
Vývoj minulého týdne ovlivnily zveřejňované výsledky společností za Q3-24. Jak jsme avizovali, vývoji (hlavně spotových) sazeb byl věnován dostatečný prostor. V této části budeme z konferenčních hovorů čerpat.
Jasně se k sazbám vyjádřil Oystein Kalleklev, CEO FLEX LNG: “Spotový trh je likvidní, ale sazby jsou nízké a očekáváme, že trh zůstane nízký i po zbytek roku.“ Nízké sazby jsou dle něj způsobeny nadbytkem dostupných lodí: „Použít tanker jako plovoucí zásobník můžete, pokud jsou ceny plynu v contangu, což znamená, že jsou později v roce vyšší než spot, což může obvykle vést až k 30, 40 lodím využitým jako plovoucí zásobníck. Letos máme vysoké ceny plynu, ale nejsou v contangu. Znamená to tedy, že vás to demotivuje k vyložení nákladu. Takže počet dostupných lodí narůstá, a to i díky plánovaným dodávkám nových lodí.”
Vyplňuje se i obava, že nízké spotové sazby ovlivní vyplácení dividend. Tato nepříjemnost potkala Awilco LNG (OSE: ALNG), které kvůli nízkým sazbám zrušila dividendu za Q3. Její TCE klesl ze $122,900 za Q2 na $58.000 za Q3.
Nízké sazby povedou k omlazení světové floty, kdy nově dodávané lodě vytlačí neefektivní staré. Po vypršení dlouhodobého kontraktu se už lodě s parním pohonem nevyplatí provozovat. Lucy Hine z TradeWinds dnes napsala, že “Jihokorejský vlastník SK Shipping prodal čtyři tankery na přepravu zkapalněného zemního plynu k sešrotování v rámci bezprecedentního kroku pro více lodí, který je jasným signálem pro ostatní hráče zvažující budoucnost svých starších lodí s parními turbínami.”
Pro budoucnost námořní dopravy LNG je důležité, že většina z objednaných lodí již má předjednaný dlouhodobý kontrakt. A netýká se to jen megaobjednávky Qatar Energy.
Společnosti
Rostoucích společností bylo lehce víc než ztrácejících, i proto s nimi začneme. O jednu desetinu se stala nejvíce rostoucí Exmar NV (BSE: EXM), která vzorstla o 6,3 %. Hned za ní byla Flex LNG (NYSE/OSE: FLNG). Ta v konferenčním hovoru ohlásila několik důležitých informací: Neuplatnění opce pro Flex Constellation povede k vypršení kontraktu v březnu 2025. Byť byla opce dvanáctiměsíční, jistě by se hodila k překlenutí tohoto období. Další informace se týkaly dividend. Ta byla vyhlášena ve stejné výši a navíc management deklaroval vůli k jejímu udržení, i kdyby ji příjmy plně nepokrývaly.
Třetí v pořadí byla Dynagas LNG Partners (NYSE: DLNG), která své výsledky ještě nezveřejnila. Pro připomenutí: Flota tohoto partnerství se skládá ze tří parních a tří TFDE tankerů. Díky délce kontraktů, které vyprší až po roce 2027 a TCE kolem $65.000 se cena podílů pohybuje nejvýše za poslední dva roky.
Excelerate Energy (NASDAQ: EE) pokračuje ve svém růstu, který trvá od začátku letošního roku. Minulý týden přidal 3,6 %, byť ve výsledku cena na svícovém grafu začala tvořit medvědí formaci Evening Star. Formace je zatím hotová ze dvou třetin a k jejímu potvrzení dojde, pokud akcie v tomto týdnu silně poklesne.
Takřka o tři procenta vzrostl Chevron (NYSE: CVX), který se dostává do býčí fáze. Podobně je na tom Mitsui O.S.K. Lines (TSE: 9104), která růstem o 1,9 % těsně zavřela nad nejvyššími zavíracími hodnotami ze začátku tohoto roku. NYK Line (TSE: 9101) sice přidala více, 2,2 %, ale její kurz jde stále do strany.
Capital Clean Energy Carriers (NYSE: CCEC) rostla o 1,6 % a pokud poroste i v tomto týdnu, tak je pravděpodobné pokračování růstového trendu. Není totiž zatím jasné, zda tento růst je korekcí začínajícího downtrendu nebo pokračujícího uptrendu. Kloníme se k druhé variantě.
CoolCompany (NYSE/OSE: CLCO) své čtvrtletní výsledky ohlásí 12. listopadu. Věříme, že i tento konferenční hovor přinese důležité informace. Minulý týden akcie rostla o 1,5 %, ale trend je od května klesající.
Tím se dostáváme k titulům, které minulý týden ztrácely. Nejvíce, a to 22,1 %, ztratila Awilco LNG (OSE: ALNG). O důvodech jsme již psali v úvodu. Cena akcie se dostala na úroveň roku 2022.
Golar LNG (NASDAQ: GLNG) ztratil po konferenčním hovoru 10,4 %. V hovoru byl mj. ohlášen přesun FLNG Hilli z Kamerunu do Argentiny, ke kterému dojde v roce 2027, když kontrakt v Kamerunu vyprší v srpnu 2026.
Podobnou ztrátu, tedy 5,5% a 5,3%, utrpěly Korea Line Corporation (KRX: 005880) a New Fortress Energy (NASDAQ: NFE). Zatímco KLC se dostává ke svému supportu, NFE se snaží zastavit downtrend, byť nyní korigovala předchozí týdenní růst.
“K” Line (TSE: 9107) klesla o 4,2%, ale stále se pohybuje spíš do strany. To Tsakos Energy Navigation (NYSE: TSE) poklesem o 3,8 % v downtrendu pokračuje. Většinu floty této společnsti ale tvoří jiné lodě než LNG tankery.
O UP indexu
UP World LNG Shipping Index je skupina akciových indexů založená na pravidlech navržená tak, aby ukazovala a měřila výkonnost světových veřejně obchodovaných společností zapojených do námořní přepravy zkapalněného zemního plynu (LNG). Tento unikátní index zahrnuje 19 společností a partnerství ze zemí po celém světě, jako jsou USA, Katar, Japonsko, Norsko, Jižní Korea a Malajsie. Index pokrývá více než 65 % světové flotily přepravců LNG. UP Index je prémiová služba. Nabízíme jak freemium (základní graf indexu UP a index S&P 500), tak i zkušební přístup ke všem grafům. Administrátorem UP indexu je společnost UP forum s.r.o.