Cena lithium-iontových baterií letos poklesly o pětinu. Jde o největší meziroční pokles od roku 2017. Pokles je podle BloombergNEF* výsledkem přebytečných výrobních kapacit, škálování výroby, nízkých cen surovin, přijetí levnějších LFP baterií a zpomalení růstu poptávky po elektromobilech. Nadměrné kapacity, které dosahují 3,1 TWh ročně – což je více než 2,5násobek poptávky v roce 2024 – tlačí výrobce do ostré konkurence a nižších marží.
V Číně, kde jsou náklady na baterie nejnižší (94 USD/kWh), dosáhly elektromobily cenové parity s vozy se spalovacím motorem, zatímco v Evropě a USA jsou baterie stále o 31 % až 48 % dražší.
Pokles cen byl usnadněn také nízkými cenami surovin, ale rizika spojená s geopolitikou, cly a nedostatkem investic do těžby mohou ceny opět zvýšit. Naděje na další pokles cen spočívají ve vývoji nových technologií, jako jsou solid-state baterie a nové anody, a také ve zlepšení výrobních procesů.
David Navrátil, hlavní ekonom České spořitelny
*https://about.bnef.com/blog/lithium–ion-battery-pack-prices-see-largest-drop-since-2017-falling-to-115-per-kilowatt-hour-bloombergnef/
K článku zatím nejsou žádné komentáře.