Please disable Ad Blocker before you can visit the website !!!

Black Friday: Nákupní horečka znamená víc než jen ...

by   ·  29 listopadu, 2024   ·  
Sváteční nakupování je v plném proudu díky slevovému týdnu Black Friday. Pro obchodníky jde o nejrušnější obdobíroku, kdy lákají zákazníky na výrazné slevy, často v řádu desítek procent. Tentoamerickýfenomén dostal své jméno po pátečním krachuamerickéburzyvroce1869. Až v 60. letech se stal jedním z největších nákupních dnů na světě. Jak ale Black Friday ovlivňuje spotřebitele,obchodya co to znamená pro investory?
Jak moc Češi rádi nakupují v den Black Friday?
Češi si svátek plný slev oblíbili – průměrný zákazník během Black Friday zakoupí až tři produkty a utratí více než 5 000korun. Vroce 2023Češi během Black Friday utratili přes sedmmiliard korun. Celosvětovětržbypo Black Friday vroce 2023dosáhly až 70,9 miliardydolarů. To je téměř tolik, jako pětinásobektržebČEZunebo ¼HDPČeské republiky.
Mezi nejpopulárnější zboží patří elektronika, hračky a kosmetika.Novela zákonav tomtorocetaké obchodníkům znemožnila umělé navyšování cen před slevou, které v minulosti vedlo k tomu, že Black Friday paradoxně přinášel vyšší ceny.
Během Black Friday taky zaznamenáváme rostoucítrenddigitalizace. Vroce 2023nakupovalo 43 % zákazníků prostřednictvím onlinee-shopů, zatímco tradiční nákupy v kamennýchobchodechklesly na 25,6 %. Obchodníci tedy musí klást větší důraz nae-commerce platformy a logistiku.
Co se děje na trzích?

Black Friday je jedním z důvodů, proč jsou pro maloobchod nejvýnosnější právě poslední tři měsíce v roce, což je pro investory důležitým indikátorem svátečních tržeb. Současné trendy zdůrazňují nutnost držet krok v oblasti e-commerce, která hraje stále větší roli.

Americkéretailové a e-commerce společnosti letos zaznamenávají výraznýrůst. Na špici je Walmart, jehožakcieposílily o 72 %, následovaný Costcem srůstemo 46 %.Amazonvšak srůstemo 30 % za konkurencí zaostává.

Evropské společnosti si vedou také dobře, zejména obchodní řetězce s oblečením. Akcie německého Zalanda letos vzrostly o 37 % a španělského Inditexu o 34 %, přesto zůstávají za americkými konkurenty.

Pročínskýtrh Black Friday není tak významný. Převažují tam jiné nákupní trendy, jako je například Singles’ Day (11. listopadu), původně oslava nezadaných. I přesto ale někteří velcí hráči jakoJD.comaAlibabavzrostli o 20 % a 9 %.Čínase nadále potýká s výraznými ekonomickými problémy, což má přirozeně negativní dopad naspotřebitelskoupoptávku. Stojí však za zmínku, že po nedávné vládníreforměsečínskétrhy začínají vzpamatovávat.
Díky nakupování online se Black Friday stal významným obdobím také pro poskytovatele online platebníchslužeb, jako např. Paypal,Block, nebo Klarna. Ta se akorát připravuje vstoupit naburzu. A vypadá to, že v ten správný čas.AkciePayPalu totiž letos vzrostly o více než 40 %, zatímco akcieBlocko 23 %.
Závěrem
Black Friday není jen o slevách. Je to také důležitý den pro investory v oblastimaloobchodu, finančníchslužebči e-commerce. Investoři by tedy neměli jen koukat po slevách v obchodech, ale také zhodnotit jejich dopad na akciefirem. Slevy na akciovém trhu jsou přece jen o něco lákavější.

Jakub Rochlitz, investiční analytik eToro pro Českou republiku

 

Napsat komentář

Sledujte nás
Please enter CoinGecko Free Api Key to get this plugin works.