Please disable Ad Blocker before you can visit the website !!!

Ceny kakaových bobů klesly o 25 %, levnější čokolá...

by notifee99@gmail.com   ·  28 února, 2025   ·  

Ceny kakaových bobů klesly o 25 %, levnější čokolá...

by notifee99@gmail.com   ·  28 února, 2025   ·  

Cena kakaasice od loňského prosince klesla o více než 25 %, ale levnějšíčokoládanás pravděpodobně nečeká. Výrobci jako Milka, Orion nebo Kinder v posledních letech zdražili nejen kvůli vyššímcenám kakaa, ale i kvůli vyšším nákladům napráciadopravu. Když si ale spotřebitelé navyknou na vyšší ceny, snižování běžně nepřijde. Velikonoční sezona by mohla naopak opět zvýšit poptávku.

Výrobcičokoládyzažili v posledních dvou letech výrazný cenový šok.Cena kakaavzrostlao neuvěřitelných 350 % kvůli kombinacisuchaa slabé úrody v hlavních produkčních zemích západníAfriky, která produkuje až 70 %světovéhokakaa. K tomu se přidaly narušené globální dodavatelské řetězce, což dále tlačilo narůstceny této oblíbenékomodity. Nezdražilo ale jenom kakao.Ceny kávytaké zaznamenaly podobnýnárůst(200 % od2023) a po mírnémpoklesuse pohybují blízko dlouhodobých maxim. Připlatíme si tak i za kafe.

Na trhu se ale začínají objevovat první známky zlepšení. Od loňského prosince cena kakaa klesla už o více než 25 %. Tento pokles můžeme odůvodnit dvěma faktory. Prvním je zlepšení počasí v klíčových producentských oblastech, jako je Pobřeží slonoviny. Zvýšené dodávky kakaových bobů tak pomáhají stabilizovat trh. Podle odhadů Světové banky by ceny mohly v roce 2025 klesnout o dalších 13 %. Druhým faktorem může být pokles objemu spekulativních obchodů, které do určité míry přispěly k předchozímu dramatickému nárůstu cen. Snížená poptávka po svátcích pak dala trhu další impuls k uklidnění.

Výrobcičokoládyrychle přenášeli zvýšené ceny kakaa na spotřebitele. Mnoho značek, jako Orion, Milka nebo Kinder, už dříve zvýšilo ceny a zároveň přistoupilo ke změnám receptur či gramáže. Tento fenomén, známý jako „smrskflace”, znamená, že místo příméhozdraženívýrobci zmenšují balení, aniž by si toho spotřebitelé okamžitě všimli. Například tabulka čokolády Milka nejprvezdražilao 14 % vroce 2023, a nynívýrobceMondelez tiše snížil její gramáž ze 100 na 90 gramů. Spotřebitelé tak vevýsledkuplatí podstatně více.

Přestože se velkoobchodní ceny začínají vracet na normálnější hladiny, konečný spotřebitel si na nižší ceny čokolády pravděpodobně ještě počká.

Samotné kakao totiž v klasické čokoládě tvoří jen relativně malý podíl. Na ceny měly dopad i jiné faktory, jako jsou ceny práce a transportu, které nemají předpoklad rychle klesat. Kromě toho výrobci málokdy snižují ceny když jim klesnou náklady. Tyto „lepkavé” ceny jsou fenoménem ve velkém množství spotřebního zboží. Když si spotřebitelé zvyknou platit víc, ke snížení cen výrobce přinutí jen výrazný pokles poptávky. 

S velikonoční sezonou už téměř na obzoru ale bude poptávka po čokoládě znova růst. Kromě poklesu cen akcií kakaa se zřejmě výrazného zlevnění čokolády v obchodech nedočkáme. 

Jakub Rochlitz, investiční analytik eToro pro Českou republiku

 

Napsat komentář

Sledujte nás
Please enter CoinGecko Free Api Key to get this plugin works.