Rozhovor s Janem Procházkou, členem bankovní rady ČNB
Dominik Hron (iROZHLAS.cz 13. 3. 2025)
Česká národní banka v rámci osvěty vydala sérii upozornění v souvislosti s činností finfluencerů. Doprovází je také komunikace na sociálních sítích. Podle člena bankovní rady Jana Procházky mohou i běžní youtubeři a jiní finfluenceři podléhat pravidlům na finančním trhu, zejména pokud se jedná odborníky či profesionály. Platí pro ně totiž evropská pravidla podle nařízení o zneužívání trhu.
„Tuhle oblast jsme přesně chtěli nastínit. Chtěli jsme říct, že i běžní youtubeři a finfluenceři mohou být v určité fázi finančními profesionály. A právě proto by si měli uvědomovat, že jako finanční profesionálové musí splňovat určité podmínky,“ řekl v rozhovoru pro Český rozhlas člen bankovní rady Jan Procházka.
Ta nejpřísnější pravidla se uplatní na finfluencery, kteří jsou současně také odborníky nebo profesionály, poskytují-li přímá investiční doporučení, tedy pokud vysloveně vyzývají k prodeji nebo koupi akcií. Pak mají povinnost uvádět například takové údaje, jako je shrnutí základu ocenění nebo metodiky, doba doporučeného trvání investice – takzvaný investiční horizont – nebo plánovanou četnost aktualizací doporučení.
„Ve fázi investičního doporučení musí ta pravidla dodržovat, to znamená upozornit na rizika, na délku trvaní investice a tak dále. Pokud se dopouští už i toho poradenství, tak to už jsou licencované činnosti a na to by měl mít licenci,“ popsal Jan Procházka.
Hranice mezi oběma pojmy je přitom tenká. Poradenství vyžadujícího licenci se může finfluencer dopouštět klidně individuálními odpověďmi uživatelům v komentářích. Šířit povědomí o tom, že tvůrci mají řadu povinností a velkou odpovědnost, se centrální banka snaží i pomocí videí na svém instagramu. Podle Jana Procházky mají videa úspěch.
„My jsme chtěli působit tak, abychom na toto téma upozornili a právě proto děláme edukativní videa, která jsou, myslím, velice povedená a na sociálních sítích sdílí úspěch, což je vyjádřeno počty lajků nebo četností sledování. Je to nadstandardně vysoké proti našim jiným příspěvkům,“ dodal Jan Procházka.
Česká národní banka teď bude chování finfluencerů sledovat a vyhodnocovat. Pokud by osvěta nepomohla, tak nevylučuje, že v budoucnu přistoupí k ukládání pokut podle zákona o podnikání na kapitálovém trhu.