Please disable Ad Blocker before you can visit the website !!!
thumbnail

Komise a vnitrostátní orgány naléhavě vyzývají SHE...

by notifee99@gmail.com   ·  26 května, 2025   ·  

Komise a vnitrostátní orgány naléhavě vyzývají SHE...

by notifee99@gmail.com   ·  26 května, 2025   ·  

Komise a vnitrostátní orgány naléhavě vyzývají SHEIN, aby dodržovala právní předpisy EU na ochranu spotřebitele

V návaznosti na koordinované šetření na evropské úrovni dnes síť pro spolupráci v oblasti ochrany spotřebitele (CPC) vnitrostátních orgánů na ochranu spotřebitele a Evropská komise oznámily internetovému tržišti a internetovému prodejci SHEIN řadu praktik na své platformě, které porušují spotřebitelské právo EU. Síť pro spolupráci v oblasti ochrany spotřebitele nařídila společnosti SHEIN, aby tyto praktiky uvedla do souladu s právními předpisy EU na ochranu spotřebitele. Společnost SHEIN je i nadále předmětem šetření a byla požádána, aby síti pro spolupráci v oblasti ochrany spotřebitele poskytla další informace.

Činnost sítě pro spolupráci v oblasti ochrany spotřebitele proti společnosti SHEIN vedou příslušné vnitrostátní orgány Belgie, Francie, Irska a Nizozemska a koordinuje ji Evropská komise.

Klíčové prvky koordinované činnosti sítě pro spolupráci v oblasti ochrany spotřebitele

Šetření se týká široké škály praktik, s nimiž se spotřebitelé setkávají při nakupování na platformě SHEIN a které jsou v rozporu s právem EU, včetně:

  • Falešné slevy: předstírá, že nabízí lepší nabídky tím, že vykazuje slevy, které nejsou založeny na skutečných „předchozích cenách“.
  • Tlakový prodej: vystavovat spotřebitele tlaku na dokončení nákupů pomocí taktik, jako jsou falešné lhůty pro nákupy.
  • Chybějící, nesprávné a zavádějící informace: zobrazení neúplných a nesprávných informací o zákonných právech spotřebitelů na vrácení zboží a vrácení peněz a nezpracování vrácení zboží a vrácení peněz v souladu s příslušnými právy spotřebitelů.
  • Klamavé etikety výrobků: používání štítků výrobků, které naznačují, že výrobek nabízí něco zvláštního, i když ve skutečnosti je příslušná funkce vyžadována zákonem.
  • Klamavá tvrzení o udržitelnosti: Poskytování nepravdivých nebo klamavých informací o přínosech svých produktů pro udržitelnost.
  • Skryté kontaktní údaje: Spotřebitelé se nemohou snadno obrátit na společnost SHEIN s dotazy nebo stížnostmi.

Síť pro spolupráci v oblasti ochrany spotřebitele si navíc od společnosti SHEIN vyžádala informace, aby mohla posoudit, zda dodržuje další povinnosti podle spotřebitelského práva EU, jako je povinnost zajistit, aby pořadí, recenze a hodnocení výrobků nebyly spotřebitelům prezentovány zavádějícím způsobem. Síť rovněž zkoumá, zda společnost SHEIN informuje spotřebitele o tom, jak jsou povinnosti vyplývající ze smlouvy sdíleny mezi prodávajícím, který je třetí stranou, a společností SHEIN (v příslušných případech), a zda se práva spotřebitelů na smlouvu nevztahují v případech, kdy prodávající, který je třetí stranou, není obchodníkem.

Toto donucovací opatření doplňuje probíhající šetření týkající se aktu o digitálních službách, které provádí Komise. Cílem obou opatření je zajistit bezpečné a důvěryhodné on-line prostředí, v němž jsou plně chráněna práva spotřebitelů v Evropě.

Další kroky

SHEIN má nyní jeden měsíc na to, aby odpověděla na zjištění sítě pro spolupráci v oblasti ochrany spotřebitele a navrhla závazky ohledně toho, jak budou řešit zjištěné problémy v oblasti spotřebitelského práva. V závislosti na odpovědi společnosti SHEIN může síť CPC zahájit dialog se společností. Pokud SHEIN neřeší obavy vznesené sítí pro spolupráci v oblasti ochrany spotřebitele, mohou vnitrostátní orgány přijmout donucovací opatření k zajištění souladu. To zahrnuje možnost ukládat pokuty na základě ročního obratu společnosti SHEIN v dotčených členských státech EU.

Souvislosti


Dne 5. února 2025 zveřejnila Komise sdělení o komplexním souboru nástrojů EU pro bezpečný a udržitelný elektronický obchod. Sdělení nastiňuje, jak lze problémy spojené s dovozem v rámci elektronického obchodu řešit v každé fázi životního cyklu výrobku. Nedílnou a zásadní součástí tohoto přístupu jsou společná donucovací opatření sítě pro spolupráci v oblasti ochrany spotřebitele a jejich úzká koordinace, zejména s reakcí Komise na prosazování v rámci aktu o digitálních službách.

Kromě toho nařízení o obecné bezpečnosti výrobkůvyžaduje, aby u všech spotřebních výrobků existoval hospodářský subjekt usazený v EU, který zajistí soulad s požadavky na bezpečnost výrobků.


Podle nařízení o spolupráci v oblasti ochrany spotřebitele tvoří vnitrostátní orgány na ochranu spotřebitele 27 členských států EU, Norska a Islandu společně síť pro spolupráci v oblasti ochrany spotřebitele, jejímž úkolem je vyšetřovat a prosazovat právní předpisy EU na ochranu spotřebitele proti přeshraničnímu porušování právních předpisů. Evropská komise tato společná vyšetřovací a donucovací opatření usnadňuje a za určitých okolností také koordinuje. Povinnosti v oblasti spotřebitelského práva, které síť pro spolupráci v oblasti ochrany spotřebitele uplatňuje vůči společnosti SHEIN, lze nalézt ve směrnici o nekalých obchodních praktikách, směrnici o právech spotřebitelů, směrnici o označování cen a směrnici o elektronickém obchodu .


Společnost SHEIN byla dne 26. dubna 2024 označena za velmi velkou online platformu podle aktu o digitálních službách. Čtyři měsíce od svého určení musela společnost SHEIN splnit nejpřísnější povinnosti vztahující se na velmi velké online platformy. Patří mezi ně povinnost řádně posoudit a zmírnit veškerá systémová rizika vyplývající z jejích služeb. Komise v současné době provádí šetření aktu o digitálních službách týkající se společnosti SHEIN, která se týkají mimo jiné přítomnosti nezákonného obsahu a zboží na tržišti společnosti SHEIN, transparentnosti jejích doporučovacích systémů a opatření ke zmírnění rizik souvisejících s ochranou spotřebitele, veřejným zdravím a dobrými životními podmínkami uživatelů.


Koordinovaným postupem sítě CPC proti SHEIN nejsou dotčena probíhající řízení vnitrostátních orgánů. Italský orgán pro hospodářskou soutěž oznámil vnitrostátní řízení týkající se obchodních praktik společnosti SHEIN . Koordinovaným postupem obdobně nejsou dotčena šetření a řízení, která Evropská komise zahájila v rámci aktu o digitálních službách nebo o jejichž zahájení může rozhodnout v budoucnu. Koordinovaný postup navíc nevylučuje žádná probíhající nebo budoucí donucovací opatření orgánů dozoru nad trhem podle právních předpisů o bezpečnosti výrobků.


Šetření sítě pro spolupráci v oblasti ochrany spotřebitele je podpořeno také statistickými informacemi od evropských spotřebitelských center o nejčastějších otázkách stížností spotřebitelů na společnost SHEIN.

Pro více informací

Síť pro spolupráci v oblasti ochrany spotřebitele (CPC)

Koordinovaná opatření sítě pro spolupráci v oblasti ochrany spotřebitele

Nařízení o spolupráci v oblasti ochrany spotřebitele

Vítám tuto koordinovanou akci s orgány na ochranu spotřebitele, která doplňuje probíhající žádost Komise o informace zaslanou společnosti SHEIN podle aktu o digitálních službách. V souladu s nedávným sdělením Komise o elektronickém obchodu toto opatření prokazuje naše odhodlání zajistit koordinovanou a účinnou reakci v oblasti prosazování práva v případech, kdy platformy elektronického obchodu a internetoví maloobchodníci nerespektují naše právní předpisy. Spojujeme se, abychom udrželi spotřebitele v bezpečí a odvětví elektronického obchodu konkurenceschopné.

Henna Virkkunen, výkonná místopředsedkyně pro technologickou suverenitu, bezpečnost a demokracii 2025-05-25

Všechny společnosti, které oslovují spotřebitele v EU, musí dodržovat naše pravidla. Dnešní akce vysílá jasný signál: Nebudeme se vyhýbat tomu, aby platformy elektronického obchodování nesly odpovědnost, bez ohledu na to, kde sídlí. Právní předpisy EU na ochranu spotřebitele nejsou volitelné – musí být uplatňovány ve všech případech. Velmi vítám rozhodná opatření přijatá sítí pro spolupráci v oblasti ochrany spotřebitele. Nyní je na SHEIN, aby posílila, dodržovala pravidla a uvedla své postupy plně do souladu se spotřebitelskými normami EU.

Michael McGrath, komisař pro demokracii, spravedlnost, právní stát a ochranu spotřebitele 2025-05-25

 

Napsat komentář

Sledujte nás
Please enter CoinGecko Free Api Key to get this plugin works.