Znát
svého zákazníka a využít tyto znalosti ve svůj prospěch – to je základ
hyperpersonalizace. Tato strategie dnes už není výsadou velkých firem
s rozsáhlým týmem. Naopak – pomáhá i drobným podnikatelům a malým firmám
nabízet služby šité na míru, budovat důvěru a posilovat vztahy s klienty.
Právě osobní přístup může být tím, co rozhodne o tom, zda se zákazník vrátí. A
není k tomu potřeba žádná složitá technologie. Často stačí jednoduchý
systém, který umožní vést si poznámky, sledovat historii nebo reagovat na
individuální potřeby. Hyperpersonalizace tak otevírá cestu k lepší
zákaznické zkušenosti a větší loajalitě – bez ohledu na obor nebo velikost
podnikání.
Co
je hyperpersonalizace a proč na ni vsadit?Hyperpersonalizace
je strategie, která využívá dostupná data ke zpřesnění nabídky služeb a
produktů jednotlivým zákazníkům. Zdaleka se netýká jen velkých e-shopů.
„Strategii hyperpersonalizace mohou využívat nejen e-shopy, ale i například
poskytovatelé beauty služeb, které se rezervují online,“ říká Ondřej
Bendl, spoluzakladatel a CEO společnosti MYFOX.
V
tomto kontextu nejde jen o rozesílání personalizovaných newsletterů. Díky
moderním rezervačním systémům mohou poskytovatelé služeb sledovat historii
zákazníka, ukládat poznámky, ale třeba i fotografie – což je běžné například u
kadeřnictví či kosmetických salonů. Tím se služba přizpůsobuje konkrétním
preferencím a zvyšuje celkovou spokojenost zákazníka.
Přesná
data, méně omylů
Kromě
beauty sektoru se hyperpersonalizace výborně uplatní i jinde. „Například u
pneuservisů mohou být na kartě klienta všechny podstatné informace o jeho voze
– typ, rok výroby, VIN, rozměr disků apod., což napomáhá tomu, aby služba
proběhla hladce a bez problémů,“ uvádí praktický příklad Ondřej Bendl.
Personalizace tak není jen o komfortu, ale i o efektivitě.
Úspěch
i u malých podnikatelů
Hyperpersonalizace
není výsadou velkých podnikatelů. Naopak – v některých oblastech je malý
podnikatel v ještě větší výhodě díky osobnímu přístupu. Zavádění
personalizovaných přístupů tak nemusí znamenat složitou technologii. I
jednoduchý systém poznámek, který zohlední historii zákazníka, může vést k
výraznému zlepšení zážitku a větší loajalitě.
Pozor
na GDPR
Při
práci s osobními údaji ale nesmí podnikatelé zapomenout na zákonný rámec.
„Určitě je nutné brát ohled na GDPR a zásady ochrany osobních údajů. Pokud
údaje slouží výhradně k poskytnutí služby, je jejich shromažďování v souladu s
tzv. oprávněným zájmem,“ připomíná Ondřej Bendl z MYFOX.
Jestliže
by ale data měla být využívána i pro marketing, například pro cílené kampaně,
je nutné mít od klienta výslovný souhlas.