Please disable Ad Blocker before you can visit the website !!!
thumbnail

Na akciových trzích automobilového sektoru vládne ...

by notifee99@gmail.com   ·  7 dubna, 2025   ·  

Na akciových trzích automobilového sektoru vládne ...

by notifee99@gmail.com   ·  7 dubna, 2025   ·  

Aktuální situace na akciových trzích v oblasti automobilek je poznamenána negativním sentimentem, který se prohloubil v důsledku zavedení nových celních tarifů na dovoz automobilů do USA ve výši 25 %. Navíc prezident Trump oznámil plošná cla ve výši minimálně 10 % pro všechny státy s výjimkou Kanady a Mexika, přičemž Evropská unie čelí clům 20 % a Čína dodatečným 34 % pro většinu zboží, které se do USA dováží. Následně Čína reagovala obdobným způsobem a uvalila cla ve stejné výši na americké výrobky. Tímto krokem se v podstatě začala globální obchodní válka, která může vést k recesi jak v USA, tak ve zbytku světa.

Cla jsou jednoduše daně, které zvýší cenu výrobků pro spotřebitele. Buď tuto cenu zaplatí spotřebitelé, ale poklesne poptávka po zboží (sníží se spotřeba), nebo firmy, které cla částečně kompenzují ve svých marží (sníží se ziskovost firem). Málokterá firma ovšem pracuje s maržemi, které by umožnily kompenzovat 20 % cla a výše. Například Volkswagen již oznámil, že zvedne ceny svých aut v USA o 25 %, kterých se cla dotknou. Disponibilní příjmy domácností tak budou pod tlakem a z historie víme, že obchodní války povedou k nižšímu mezinárodnímu obchodu a případně i recesi.

Dopady jsou různě velké

Bezprostřední negativní dopady na automobilky se liší dle jejich expozice na americký trh. Poklesy jsou významné pro ty automobilky, které do USA vyvážejí významnou část produkce a nemají v USA produkční kapacity. Za zmínku stojí akcie firmy Porsche, které od začátku roku 2025 ztratily již 29 %, ale například akcie BMW od začátku roku ztrácejí “jen” 17 % a Mercedes odepsal “jen” 12 %. Pro obě firmy je americký trh významný. Paradoxně nejvíce zatím ztrácí firma Stellantis (-34 % od začátku roku), která vlastní v USA automobilky Chrysler a Jeep, nicméně má mnohé fabriky v Mexiku a Kanadě a také část dílů na výrobu dováží z Evropy. Největší propad ovšem zaznamenala Tesla, jejíž akcie klesly o 43 % kvůli bojkotu značky spotřebiteli v reakci na angažmá prezidenta Muska v nové administrativě.

Pokles cen akcií zasáhl nejen samotné automobilky, ale také jejich dodavatele a přidružené sektory. General Motors sice zaznamenal pokles “jen” o 18 %, ale vzhledem k provázanosti dodavatelských řetězců a rostoucím nákladům na suroviny v důsledku cel je pravděpodobné, že negativní tlak bude pokračovat. Naopak Renault, který se orientuje na nižší cenovou kategorii a nemá v USA větší expozici, klesl pouze 11 %.

Predikce vývoje do konce roku

Budoucnost automobilového sektoru do značné míry závisí na dalším vývoji obchodní politiky a reakcí EU a Číny. Pokud bude obchodní válka eskalovat, může dojít k dalším poklesům akcií a zhoršení sentimentu na trzích. Na druhou stranu, pokud dojde ke zmírnění opatření nebo nalezení kompromisu mezi hlavními ekonomickými bloky, je možné, že se trhy začnou stabilizovat a obnoví se důvěra investorů.

V případě globální recese by tento cyklický sektor pravděpodobně čekaly další výprodeje, i když jejich současná valuace se nezdají být excesivní (pokud bychom tedy vyloučili Teslu, která aktuálně ukazuje ocenění podle ceny k odhadovanému zisku 2025 na úrovni 89x násobku). Nicméně musíme vzít v potaz, že odhady na trhu v sobě ještě nemají zahrnutá cla, ani možnou obchodní válku, či případnou recesi. Akcie BWM se obchodují zhruba na 5,6x násobku odhadovaných zisků, Porsche 12,2x a Toyota například na 6,6x. Ale je pravděpodobné očekávat, že odhady ziskovosti začnou klesat a valuace jakoby zdražovat. Dalším faktorem jsou regionální rozdíly, kdy evropské automobilky jsou strukturálně pod tlakem z důvodu snižování emisí (odchodu o spalovacích motorů) a tlaku importů z Číny.


Je těžké si představit, že by EU a místní automobilky našly pro své exporty náhradu, když navíc čínské automobilky jsou vysoce konkurenceschopné kvalitou a hlavně cenou. Akciové trhy mají ovšem tendenci reagovat rychle, tudíž se může stát, že v horizontu několika týdnů nebo měsíců uvidíme další velké výprodeje. Celkově je nutné připravit se na zvýšenou volatilitu a pečlivě sledovat makroekonomické ukazatele, které budou signalizovat možný nástup recese nebo naopak zlepšení ekonomického výhledu. V současném prostředí tak můžou vzniknout zajímavé příležitosti pro dlouhodobé investory, kteří jsou ochotni podstoupit riziko cyklického sektoru.

Radim Kramule, portfolio manažer Erste Asset Management ČR

 

Napsat komentář

Sledujte nás
Please enter CoinGecko Free Api Key to get this plugin works.