V roce 2021 bylo využívání umělé inteligence (AI) zjišťováno poprvé, přičemž přibližně každá devátá společnost (11 %) uvedla, že ji využívá. Velké společnosti s 250 a více zaměstnanci v roce 2024 využívaly AI technologie výrazně častěji než střední a malé společnosti. Umělou inteligenci tak v uvedeném roce nasadila každá druhá velká společnost (48 %), ale pouze každá čtvrtá (28 %) střední společnost s 50 až 249 zaměstnanci a každá šestá (17 %) malá společnost s 10 až 49 zaměstnanci. Ve všech velikostních kategoriích se AI ovšem využívala častěji než v předchozím roce (velké společnosti: +13procentních bodů, střední společnosti: +12procentních bodů, malé společnosti: +7procentních bodů).
Společnosti, které AI používají, nejčastěji používají technologii pro analýzu psaného jazyka nebo text mining (48 %), technologii pro rozpoznávání řeči (47 %) a technologie pro vývoj přirozeného jazyka (34 %).
Hlavní oblasti využívání
Tyto technologie se používají především pro marketing nebo prodej (33 %), pro výrobní nebo servisní procesy (25 %), pro organizaci administrativních procesů nebo řízení společnosti (24 %) a pro účetnictví, controlling nebo finanční řízení (24 %).
Z firem, které dosud technologie AI nevyužívají, jich necelá pětina (18 %) o jejich využití již uvažuje. Na otázku týkající se důvodů nevyužívání AI tyto společnosti uváděly následující příčiny: nedostatek znalosti (71 %), nejasné právní důsledky (58 %), obavy o ochranu údajů a soukromí (53 %), potíže s dostupností nebo kvalitou dat (45 %), nekompatibilitu se stávajícím stavem zařízení, softwaru a systémů (44 %), příliš vysoké náklady (28 %) a etické aspekty (23 %). Využití umělé inteligence ve své organizaci nepovažuje za smysluplné 21 % těchto společností.
Metodická poznámka
Výsledky studie pocházejí z každoročního průzkumu o využívání informačních a komunikačních technologií (ICT) ve firmách. Podniky jsou zde definovány jako nejmenší právně nezávislé, ekonomicky aktivní jednotky, které vedou účetnictví a počítají příjmy. Průzkum byl proveden s finanční podporou Evropské unie. Při odpovídání na otázky týkající se využívání technologií AI a důvodů jejich nevyužívání bylo možné uvést vícenásobné odpovědi.
Další informace: podrobné výsledky průzkumu o využívání informačních a komunikačních technologií v podnicích jsou k dispozici v databázi GENESIS ZDE.