Please disable Ad Blocker before you can visit the website !!!

Představený luxusní elektromobil NIO se při nerovn...

by   ·  25 prosince, 2024   ·  

Čínská automobilka NIO v sobotu ve své domovině uspořádala
každoroční „NIO Day“. Tentokrát zároveň u příležitosti 10. výročí založení
společnosti, když velkolepé již 2denní akce se celkově zúčastnilo rekordních
více než 22 tis. uživatelů. Automobilka mj. oficiálně představila svůj sedan s označením
ET9, který má zahrnovat mnoho inovativních technologií. Komfort vozu má
zajistit inteligentní systém podvozku Skyride, který dokáže 1000krát za sekundu
upravit točivý moment a nezávisle řídit všechna čtyři kola, aby vyhověl
potřebám různých jízdních scénářů. Společně s integrovaným hydraulickým
aktivním odpružením při jízdě nedojde k úhoně ani 5patrová pyramida se
šampaňským. Komfort mají u tohoto 4místného vozu dále poskytnout například prostorná
sedadla nabízející mj. masáž 16 „horkými kameny“.


imageNIO Day 2024 Guangzhou, Haixinsha Asian Games Park; Zdroj: NIO


ET9 automobilka prezentuje jako sedan, svou siluetou a výškou
1 620 mm spíše odpovídá SUV kupé. Do své nabídky NIO každopádně tedy přidává
největší vůz s délkou přes 5,3 metrů, resp. šíří přes 2 metry. Limitovaná
první prémiová edice 999 vozů byla po spuštění prodejů rychle pryč. K prvním
zákazníkům se vůz dostane v březnu. Cena startuje na 818 tis. RMB (jüanů),
tedy v přepočtu 112 tis. USD
(2,7 mil. ). Vůz se 150 kWh baterií
dle čínské normy CLTC ujet 650 km, když spotřebu automobilka udává, vzhledem k velikosti
vozu, vlastně na velmi solidních 16,2 kWh. Zrychlit z 0 na 100 km/h má ET9
za 4,3 vteřiny.


Jak známo NIO se úspěšně zhostila původně před lety konkurenční
Teslou představené výměny baterií. Zatímco americká automobilka od záměru
upustila, síť NIO Swap Station se během pár let rozrostla již na 2 800 míst.
Řidiči tak vedle individuálního nabíjení celkově také již uskutečnili na 60
mil. výměn baterií. V tomto měsíci firma zaregistrovala denně již na 80
tis. výměn
. Také u vozu ET9, který je již vybaven vysokonapěťovou 900V
architekturou své elektrické soustavy, půjde baterii vyměnit. Avšak vzhledem k velikosti
vozu jen u modernějších verzí těchto stanic. Zabere to jen přes 2 minuty, resp.
144 vteřin. Vedle výměny baterie každopádně dle NIO půjde při rychlém nabíjení (600
kW až při 765 A) dodat vozu za 5 minut energii na dojetí 255 km (u 120 kWh baterie).


imageZdroj: NIO


Podobně jako jiné vozy automobilky rovněž ET9 půjde koupit
bez baterie, resp. platit si následně její pronájem/služby (verze BaaS). U
úvodní edice tak vůz vyjde v přepočtu o zhruba 420 tis. Kč levněji, resp. na
690 tis. RMB. Měsíčně pak řidič zaplatí 1 128 RMB (155 USD).
Zákazník si ET9 bude moci vybrat z 9 barevných provedení, resp. interiér ze 3
kombinací. Zajímavostí je atypický obdélníkový volant, který není nijak
mechanicky spojem s koly. Technologie drive-by-wire/steer-by-wire, používaná
primárně v letectví se pomalu dostává i do automobilového sektoru. Vybavena je
jím například Tesla Cybertruck. U ET9 asi Evropana překvapí i audiosystém se 35
reproduktory. Po vzoru třeba i některých luxusních evropských vozů má ET9 vedle
hlavního 15,6palcového displeje infotainmentu také přes celou šíři úzký přístrojový
panel. Doplnit lze, že následná běžná verze ET9 má cenově startovat na 788
tis. RMB
(108 tis. USD), resp. BaaS verze na 660 tis. RMB (90 450
USD).


imageZdroj: NIO

Každopádně řidiče jistě primárně zajímají jízdní vlastnosti.
V úvodu zmiňované natáčení také zadních kol, umožňuje tomuto velkému vozu poloměr
otočení 10,9 metru. Brzdná dráha ze 100 km/h je udávána na 35,2 metru. Napomoci
k řízení má celkem na 31 pokročilých sensorů (včetně LiDARu), z nichž
řada je patrná při pohledu na vůz. U exteriéru je zajímavostí i plovoucí
středový náboj kol, který zajištuje, že logo NIO vždy směřuje vzhůru/neotáčí
se.


Každopádně úchvatně působí prezentovaná jízda vozu přes
nerovnosti, když na kapotu vozu je umístěna pyramida skleniček se šampaňským. Kam
až Číňané v rámci prezentace svých vozů zašli, ukazuje účast bývalého
dlouholetého šéfa koncernu Volkswagen, který byl odejit v létě před 2 roky.
Herbert Diess se již dříve setkal se šéfem čínské automobilky (William
Bin Li), tentokrát se přímo zúčastnil prezentace, i si sám vůz ET9 vyzkoušel.


Na posledním NIO Day automobilka zároveň představila také
svou v pořadí třetí značku – Firefly. Nově se bude jednat o malé městské
vozy. Na čínském trhu tak půjde koupit nejlevnější elektromobil NIO od 148 tis.
RMB, tedy v přepočtu ani ne za půl milionu korun
.


imageZdroj: NIO


U NIO lze vlastně každopádně vidět, jak za poslední dekádu
investovaných více než 53 mld. RMB (6,9 mld. USD) do vývoje dokázala zhmotnit
do konečných inovativních produktů a patentů. Nutno nicméně podotknout, že v roce
2020 stála na pokraji krachu, dojít muselo na výraznou restrukturalizaci
potažmo finanční injekce. V porovnání s konkurencí se ji také stále příliš
nedaří masově prosadit, když měsíčně prodává okolo 20 tis. vozů. Z hlediska
hospodaření navíc stále vykazuje ztráty. Například letos za poslední 3.
čtvrtletí v přepočtu přes 746 mil. USD.


Závěrem ještě doplnit, že akcie NIO (NIO) na představené novinky nijak razantně nereagovaly. V první části týdne se nicméně na Wall Street posunuly výše, v úterý zakončily na 4,62 USD. 

 

Napsat komentář

Sledujte nás
Please enter CoinGecko Free Api Key to get this plugin works.