Průmysl zahájil začátek letošního roku v červených číslech. Průmyslová produkce byla v lednu oproti
prosinci nižší o 0,3 % a v meziročním srovnání poklesla o 0,6 %. Pokles
zaznamenaly i nové zakázky, a to jak v meziměsíčním srovnání (-2,3 %), tak
i v meziročním srovnání (-1,0 %). Nepřekvapivě zkraje roku pokračoval i
pokles zaměstnanosti v průmyslu (-2,1 % meziročně), což jde ruku
v ruce s poklesem průmyslu v posledních dvou letech.
V lednu
sice rostla produkce u řady důležitých odvětví zpracovatelského průmyslu -
např. elektrická zařízení, strojírenství či ostatní dopravní prostředky. Výroba
počítačů, a především výroba motorových vozidel však v meziměsíčním
srovnání poklesla.
Pod negativní výkon průmyslu se v úvodu letošního roku
podepsala produkce motorových vozidel, když došlo jak k poklesu oproti
prosinci (-6 %), tak i k meziročnímu poklesu produkce (-4,8 %). Tuto skutečnost již dopředu signalizovaly statistiky
AutoSAP (v lednu meziroční pokles produkce osobních automobilů o 14 %). Zatímco v předchozích letech
produkce automobilů těžila z nedokončených zakázek a finalizace výroby,
tak v letošním roce se již na tento scénář spolehnout nelze. Z pohledu automobilového průmyslu je
nepochybně pozitivní zpráva Evropské komise, že se budou automobilkám pokuty za
neplnění emisních cílů účtovat v souhrnu za tři roky (2025 až 2027) a ne
již za letošní rok. Na druhé straně se však pro letošek nic nemění
z pohledu rostoucí konkurence, a to především čínských elektromobilů. Poptávka po automobilech navíc
v eurozóně ožívá jen velmi pozvolna.
Nové průmyslové zakázky zůstávají slabé. Objemově jsou lednové
nové zakázky nejníže za posledních osm měsíců a nacházejí se pod lednem roku
2024. Podobně je tomu i v případě
tříměsíčního klouzavého průměru nových zakázek.
Průmyslová produkce v posledních dvou letech poklesla a
obávám se, že v podobném duchu bude probíhat i letošní rok (pokles
průmyslu zhruba o 1 %). Propad produkce v energeticky náročných odvětvích
se sice během loňského roku zastavil, ale s citelnějším oživením výrobní
aktivity letos příliš počítat nelze. Slabší bude pravděpodobně letos produkce
motorových vozidel, což je v rámci zpracovatelského průmyslu dominantní
odvětví. Výrazným rizikem je navíc hrozba zavedení cel ze strany USA
s negativním dominovým efektem na zahraniční poptávku. O něco jasněji by v tomto směru mohlo být na
začátku dubna. S mírným optimismem lze však hodnotit fakt, že začátek
letošního roku byl ve znamení zlepšování indexů podnikatelských nálad PMI ve
výrobě v ČR a v Německu. Od fiskální expanze v Německu si pro
letošek příliš slibovat nelze, když pozitivní efekty uvidíme až od roku 2026.