List Financial Times si všiml jednoho z mnoha perverzních efektů protiruských sankcí: čínské letecké společnosti rychle zvyšují svůj podíl na evropském trhu. Na rozdíl od evropských dopravců totiž můžou na trasách mezi Evropou a Čínou využívat nejkratší cesty přes Rusko.
Jde o příklad obecnějšího efektu: sankce nejspíš poškozují ekonomiku Ruska i ekonomiky zemí, které sankce vyhlásily, ale na druhé straně tytéž sankce přinášejí zisk některým ostatním zemím.
Už dřív například prosákly zprávy o tom, že některé zprostředkovatelské země (například Turecko) kupují relativně lacino různé sankcemi zatížené komodity (například ropu) z Ruska, načež je po formálním „vyprání“ přeprodávají za standardní tržní – tedy vyšší – cenu západním zemím. Plynou-li ze sankcí vyhlášených vůči Rusku tak snadné zisky pro země, které se k sankcím nepřipojí, není divu, že se řada zemí do připojení k sankcím nehrne.
Michal Skořepa, analytik České spořitelny