Telematické jednotky, malá zařízení instalovaná ve vozidlech, umožňují pojišťovnám sbírat data o jízdách a způsobu řízení řidiče na silnici. Tato inovativní technologie otevírá nové dveře pro personalizované a spravedlivější pojišťovací tarify, mění způsob, jakým vnímáme pojištění na silnicích a přináší celou řadu výhod.
Jaké benefity přináší telematika?
Telematické jednotky poskytují řidičům cennou zpětnou vazbu o jejich chování za volantem, včetně údajů o rychlé jízdě, prudkém brzdění či ostrém zatáčení. Vědomí, že jejich jízda se zaznamenává, může řidiče motivovat k bezpečnějšímu chování za volantem, což potenciálně vede k celkovému snížení počtu nehod. Telematika také podporuje ekologicky šetrné chování za volantem vedoucí k úspoře paliva.
V případě havárie nebo krádeže dokáže telematická jednotka detekovat náraz a přivolat aktivně okamžitou pomoc na přesně určené místo, nebo pomoci lokalizovat odcizené vozidlo. Tím zvyšuje šanci na záchranu životů i majetku. Uživatelé mohou prostřednictvím aplikace kdykoli a kdekoli analyzovat své jízdy a spravovat pojištění, což přispívá k lepší transparentnosti a komfortu. Telematika umí vést i knihu jízd a může se osvědčit i pro pohodlnější správu flotil.
Příklad Velké Británie: Snadnější správa pojištění vede těsně nad cenou
Vzestup pojištění vozidel založených na telematice přetváří odvětví i ve Velké Británii. Proměna je aktuálně poháněna poptávkou zákazníků po digitální správě, úsporách nákladů a transparentnosti. Nedávný průzkum společnosti GlobalData uskutečněný na stránkách Verdict Media ve 4. čtvrtletí 2024 a 1. čtvrtletí 2025 ve Velké Británii zjistil, že 36,4 % respondentů bylo přesvědčeno o výhodě telematického pojištění kvůli možnosti spravovat ho on-line nebo prostřednictvím aplikace. Zde se tedy ukázalo, že možnost komfortní správy je nejdůležitějším motivem akceptace. Těsně ji ale následoval podíl 36,2 % účastníků, kteří jako hlavní motivaci uvedli levnější pojistné.
Mezi další klíčové faktory ovlivňující přijetí telematiky ze strany spotřebitelů patří možnost sledovat své cesty on-line (35,2 %), transparentnost pravidel pojištění (34,7 %), pomoc při vyhledání odcizených vozidel (33,8 %) a možnost naučit se v praxi efektivnější řidičské návyky vedoucí k úspoře paliva (32,1 %). Pozoruhodné je, že 31,1 % pojistníků bylo přitahováno telematikou pro její potenciál zlepšit chování řidičů.
Kde ve světě má telematika pevné místo v pojištění aut
Itálie je evropským lídrem v telematickém pojištění aut, hlavně kvůli vysoké míře pojistných podvodů a drahému pojištění. Velká Británie byla jednou z prvních zemí, která zavedla tzv. “black box” pojištění pro mladé nezkušené řidiče, aby monitorovala jejich jízdu a motivovala je k dodržování bezpečnostních pravidel. Ty odpovědné následně odměňuje.
Telematické pojištění nabízejí i americké pojišťovny, například Allstate a Progressive. Jak v USA, tak i v Kanadě se telematika v praxi osvědčuje kvůli velkým rozdílům v ujetých vzdálenostech a odlišným jízdním podmínkám na rozsáhlém území.
Průkopníkem v oblasti telematického pojištění byly Spojené státy. První pilotní programy vznikly už v 90. letech. V Evropě navázala okolo roku 2000 Itálie. Hlavním „tahákem“ pro klienty byl fakt, že mohou dosáhnout úspor na pojistném. Další funkcionality a výhody získávaly na významu postupně. Dnes už telematické pojištění najdeme ve většině rozvinutých zemí, a díky pokroku v IoT a v chytrých autech se jeho využití stále rozšiřuje.
Psychologická bariéra
V některých zemích ale lidé vnímají telematiku v autech jako zásah do svého soukromí a odmítají ji, i když nabízí finanční výhody. Považují telematiku za Velkého Bratra, který je sleduje a nejsou si jistí, kam všude jejich data putují a co všechno se z nich dá vyvodit.
Největší psychologická bariéra se projevuje v Německu: Němci jsou známí svou silnou ochranou soukromí kvůli historickým zkušenostem. Mají pocit, že data lze zneužít či předat třetím stranám. Další evropskou zemí se silnou skupinou odpůrců je Francie: lidé zde kladou velký důraz na osobní svobodu a odpor k monitorování. Nevěří navíc „spravedlivým algoritmům“. Rakousko, Švýcarsko a Belgie jsou země s velmi přísnými zákony na ochranu dat a lidé jsou zde tradičně opatrní vůči sdílení osobních informací. Také Česko patří ke státům s podezřívavou populací. Ale i v zemích, kde je telematika solidně rozšířena, se vyskytují skupiny, které ji odmítají, i když by to pro ně znamenalo cenovou výhodu.
Jaká je strategie pojišťoven
Pojišťovny si dobře uvědomují, že psychologická bariéra vůči sledování je velký problém, a proto se snaží přesvědčit lidi pomocí různých strategií. Zdůrazňují hlavně anonymitu: sbíraná data nejsou personalizovaná, ale slouží jim jen k vyhodnocení rizika. V některých zemích (např. Německo) garantují, že data nejsou sdílena s policií ani jinými subjekty. Některé pojišťovny rovněž umožňují řidičům vidět a mazat svá data, aby měli nad nimi kontrolu. Motoristé si mohou i nastavit, která data budou s pojišťovnou sdílet, a která nikoli. Jiní pojistitelé nabízejí krátkodobé testovací období, aby se řidiči na základě osobní zkušenosti sami rozhodli, zda v režimu setrvají. Telematiku lze samozřejmě nastavit i v „ořezané“ verzi, tedy pouhé sledování počtu ujetých kilometrů.
Pojišťovny se mohou zejména v Evropě opřít o striktní pravidla v ochraně dat a říkat klientům: Zákony chrání vaše data, nemusíte se bát. V EU musí společnosti splňovat přísné podmínky GDPR a nesmí data zneužívat či předávat dál. V jasně stanovených lhůtách je musí také mazat.
Budoucnost telematiky závisí na nalezení rovnováhy
Telematika představuje významnou inovaci v oblasti pojištění vozidel, která nabízí řadu výhod jak pojišťovnám, tak pojistníkům. Její širší přijetí však závisí na schopnosti pojišťoven rozptýlit obavy o soukromí a přesvědčit klienty o přínosech této technologie. S postupným vývojem legislativy a rostoucím povědomím o ochraně osobních údajů lze očekávat, že důvěra v telematické systémy poroste. Klíčem k úspěchu bude nalezení rovnováhy mezi sběrem užitečných dat pro stanovení spravedlivého pojistného a respektováním soukromí řidičů.