Please disable Ad Blocker before you can visit the website !!!

Tesla, i přes rekordní prodeje v závěru roku, již ...

by   ·  2 ledna, 2025   ·  

V uplynulém roce 2024 více než kdy jindy do změn na
automobilovém trhu promluvili čínští výrobci. Už teď je sice jasné, že světově
největší automobilkou zůstává japonský koncern Toyota, který v kontextu dosud
zveřejněných prodejů za 11 měsíců roku téměř s jistotou pokoří opět hranici
10 mil. prodaných vozů, skokanem roku je však čínská BYD (Build Your Dreams). Firma
30. let od svého založení oslavila v listopadu vyrobením celkem 10 miliontého
vozu. Polovinu z celkové historické produkce však stihla za posledních 15
měsíců, resp. v návaznosti nakonec jen za uplynulý rok zvýšila meziročně prodeje
o 41 % na více než 4,72 mil. NEV vozů (New Energy Vehicle). Tedy firmou
produkovaných jen „zelených“ vozů – plug-in hybridů a elektromobilů.


Čistě jen bateriových vozů v roce 2024 prodala BYD
téměř 1,765 mil., když zejména v posledním čtvrtletí utvářela nové
rekordy. BYD je dle všeho vůbec první automobilkou na světě, která za jeden
měsíc dokázala vyrobit či prodat více než 200 tis. elektromobilů. V prosinci
si zkrátka elektromobil BYD koupilo rekordních 207,7 tis. zájemců, za
poslední čtvrtletí roku tak celkem přes 595 tis.


image
Expanzi BYD šlo v závěru roku vysledovat nejen
na domácím trhu. Zatímco běžně v zahraničí prodávala měsíčně jen něco přes
30 tis. vozů, v prosinci totiž rázem přes 57 tis. Své kromě exportu
evidentně sehrává pokračující náběh loni otevřených výrobních závodů v Uzbekistánu
či Thajsku. Doplnit lze, že včetně baterií instalovaných do vozů BYD, firma
celkově loni dodala baterie o kapacitě již 194,7 GWh. O rok dříve to
bylo „jen“ 150,9 GWh.

Teslaroce 2024 zaznamenala vůbec první meziroční pokles
prodejů


Konkurenční Tesla sice dosáhla v závěru roku rovněž
firemního rekordu, nicméně ani ve 4. čtvrtletí opět nedokázala pokořit hranici půl
milionu prodaných vozů. S prodejem sotva 496 tis. elektromobilů o takřka
100 tis. elektromobilů zaostala za zmiňovaným čínským gigantem. A také za
očekáváním analytiků, kteří predikovali prodeje více než půl milionu vozů. Akcie
Tesla (TSLA) tak v návaznosti v úvodu čtvrteční seance propadají
zpět pod hranici 400 USD.


image


V segmentu elektromobilů zkrátka Tesla prvenství
uhájila již jen při pohledu na celý rok 2024. Avšak velmi těsně o zhruba 24
tis. vozů. Tesla navíc vůbec poprvé ve své historii vykázala meziroční pokles prodejů. V roce
2023 totiž prodala o zhruba 19 tis. vozů více, resp. přes 1,8 mil.

Své sehrála především prodejně slabá první polovina roku. Na
druhou stranu pozitivně nepůsobí samotný 4. kvartál z hlediska produkce. Z výrobních
linek sjelo jen 459,5 tis. vozů Tesla, v předcházejícím čtvrtletí to bylo
téměř 470 tis. vozů. Tesla zveřejnila, že z hlediska bateriových úložišť
ve 4. čtvrtletí dodala výrazných 31,4 GWh vs. 6,9 GWh v předcházejícím čtvrtletí.

NIO a prosincový skok


Čínská NIO sice v roce 2024 dokázala v některých
měsících vykazovat rekordní prodejní čísla, nicméně v porovnání s BYD
se ji stále zdaleka tak nedařilo na trhu prosadit. Dosavadní měsíční rekordy
cca 21 tis. prodaných elektromobilů nicméně v prosinci skokově překonala.
V uplynulém měsíci totiž díky i své divizi ONVO prodala celkem přes
31 tis. elektromobilů, což v meziročním srovnání znamenalo takřka 73 %
nárůst. Za 4. čtvrtletí prodeje dosáhly 72,7 tis. vozů, resp. za celý rok necelých
222 tis.
(+38,7 %).

Rostly i další čínské automobilky


O 34 % loni rostl konkurenční XPeng, který prodal 190
tis. elektromobilů
. Koncem roku se mu však v porovnání s NIO
dařilo ještě výrazněji. V prosinci prodal 36,7 tis. elektromobilů (meziročně
+82 %), resp. za 4. čtvrtletí 91,5 tis. (+52 %).

Li Auto pak dokázala za loňský rok prodat o třetinu více
vozů, resp. již přes půl milionu, přestože na trhu v porovnání s NIO
začala vozy nabízet později (až koncem roku 2019). V samotném prosinci prodala
58,5 tis. elektromobilů (+16 %).


Ještě větším nováčkem na trhu je Zeekr, který zároveň
v roce 2024 rostl asi nejvýrazněji. Prodal totiž o 87 % více
elektromobilů, resp. přes 222 tis. Pro letošek plánuje prodat již 320
tis. vozů, když své má jistě sehrát představené SUV Zeekr 7X s dojezdem
615 km, resp. 13minutovým rychlým nabíjením. Podobně jako již se Zeekr 001 s ním
firma hodlá expandovat v Evropě, resp. začala 7X již prodávat v Holandsku,
Švédsku a Norsku. Cena startuje na 53 tis. EUR (1,33 mil. ), resp. verze
Performance AWD, se zrychlením z 0 na 100 km/h za 3,8 vteřiny, o 10 tis.
EUR výše.


Připomenout v sektoru elektromobilů závěrem možno loňského
nováčka Xiaomi, který evidentně u řidičů zaujal. Na spotřební elektroniku
jinak primárně orientovaná firma totiž v listopadu zvýšila svůj odhad
prodejů svého sedanu SU7 v roce 2024 ze 100 tis. na 130 tis. Zmínit možno,
že verze Ultra má být vlastně nejrychlejší sériově vyráběný čtyřdveřový vůz s maximálkou
350 km/h, resp. zrychlením z 0 na 100 km/h pod 2 vteřiny. Špičkový brzdný
systém pak dokáže vůz ze 100 km/h zastavit na pouhých 30,8 metrech!

 

Napsat komentář

Sledujte nás
Please enter CoinGecko Free Api Key to get this plugin works.