Širší pohled
Jak uvádí Marwa Rashad z Reuters, vzhledem k asijskému novému roku klesla tamní spotřeba plynu a pokračuje tak přesměrování LNG tankerů směr Evropa. Ve svém týdenním souhrnu cituje Tobyho Copsona z Davenport Energy Partners, který uvádí, že spotřeba plynu v Číně je nyní nižší než sezónní průměr, zatímco v Evropě je spotřeba vyšší i kvůli doplňování zásobníků.
Pokračuje pokles spotových sazeb, dle Spark Commodities se atlantické spotové sazby dostaly na $3,500 a pacifické na $11,500, přičemž spotové sazby pro lodě s parním pohonem jsou záporné. Jak správně poznamenal Greg Molnár z Mezinárodní energetické agentury (IEA), výše těchto sazeb je i pod operačními náklady lodí. Ty jsou obvykle $14,000.
Společnosti
UPI jde stále do strany a už třetím týdnem je jeho pohyb kolem 0,4 % týdně. Asijské akcie rostly, zbytek světa se pohyboval oběma směry. Pohyby byly spíš mírné, největší byly – oběma směry – pětiprocentní změny. Převažovaly ale pohyby o jedno až dvě procenta. Růst UPI tak odpovídá pohybu společností v sektoru a nebyl stržen jednou či dvěma společnostmi.
Největší pohyb směrem nahoru předvedla Capital Clean Energy Carriers (NASDAQ: CCEC), která překonala říjnovou resistenci a posílila o 5,3 %.
Tsakos Energy Navigation (NYSE: TEN) s růstem o 3,9 % byl na druhém místě, když zkorigoval předchozí dvoutýdenní pokles. Od května je ale kurz v downtrendu.
Mitsui O.S.K. Lines (TSE: 9104) předvedla růst o 3,5 %. Současné směřování je ovlivněno dlouhodobým pohybem do strany, který trvá již od roku 2024, byť od listopadu pohyby odehrávají spíš v horní polovině tohoto pásma.
Další účastníci růstu předvedli výkony začínající jedničkou nebo i nulou. Na samé hranici supportu se pohybuje Golar LNG (NASDAQ: GLNG), který sice vyrostl o 1,5 %, ale byl to právě jen růstový návrat k supportu. Na druhou stranu, prolomení supportu je silně negativní záležitost, a tak je odvrácení poklesu malým vítězstvím. Flex LNG (NYSE/OSE: FLNG) se usadilo v pásmu a pokračuje v pohybech nahoru a dolů nad $25.
Dále jmenujme NYK Line (TSE: 9101), která sice přidala jen 1,4 %, ale odrazila se tak druhým týdnem od svého dlouhodobého supportu. U supportu se stále pohybuje společnost “K” Line (TSE: 9107), byť její kurz vzrostl o 1,1 %.
Největší pokles, o 5,3 %. zaznamenala Awilco LNG (OSE: ALNG). U ní je pozitivní, že se po listopadové reakci na změnu dlouhodobého kontraktu na spotový ustálila nad nejhlubším propadem. Vývoj sazeb jí ale mnoho pomoci neposkytuje.
Chevron (NYSE: CVX) ztratil 4,2 % a nepovedlo se mu prorazit hranici resistence. Nakilat (QSE: QGTS) i Excelerate Energy (NASDAQ: EE) klesly shodně o 3,8 %. Zatímco Nakilat korigoval předchozí růst, EE se vrátilo k hranici supportu.
Ze svého raketového výletu, kdy v jednom týdnu vzrostlo o 16 % nad hranici $5,50 se už čtvrtým týdnem, a tedy neochotně, vrací Dynagas LNG Partners (NYSE: DLNG). Tentokrát šlo o pokles 2,6 %, výchozí úrovně ale stále nebylo dosaženo.
BP se ustálilo nad hranicí $31, ale toto nové pásmo je stále těsně pod pásmem z léta 2024. Nicméně BP se od května 2024 nachází v downtrendu a toto vybočení může přinést růst.
Křišťálová koule
Náš krátkodobý výhled zůstává beze změny a je opatrně optimistický. Pokles spotových sazeb je u většiny složek UPI stále marginální a růst poptávky po LNG je stále silný. Náš dlouhodobý výhled je stále pozitivní a očekáváme situační nebo managementem řízené akce a potenciální nové dlouhodobé kontrakty.
O UP indexu
UP World LNG Shipping Index je skupina akciových indexů založená na pravidlech navržená tak, aby ukazovala a měřila výkonnost světových veřejně obchodovaných společností zapojených do námořní přepravy zkapalněného zemního plynu (LNG). Tento unikátní index zahrnuje 19 společností a partnerství ze zemí po celém světě, jako jsou USA, Katar, Japonsko, Norsko, Jižní Korea a Malajsie. Index pokrývá více než 65 % světové flotily přepravců LNG. UP Index je prémiová služba. Nabízíme jak freemium (základní graf indexu UP a index S&P 500), tak i zkušební přístup ke všem grafům. Administrátorem UP indexu je společnost UP forum s.r.o.