Bývalý ministr zdravotnictví Adam Vojtěch, kterého hnutí ANO opětovně navrhuje do této funkce, se v rozhovoru pro Zdravotnický deník se vyjádřil ke složité situaci ve zdravotních pojišťovnách.
V úvodu, svého rozhovoru, zdůraznil, že nehodlá připustit žádné další deficity zdravotních pojišťoven. Zároveň naznačil, že by měl nastat konec výhodám pro ty subjekty, které se v rámci dohodovacího řízení se zdravotními pojišťovnami nedohodnou. Svůj postoj potvrdil i touto větou, v níž řekl, že „ministerstvo musí nastavovat úhrady tak, aby byl systém udržitelný do budoucna, a neklesali jsme jako v posledních letech, kdy se rezervy pouze vyčerpávaly“.
Zajistit finanční stabilitu systému zdravotnictví!
Redakce se ho poté zeptala, zda lze, nyní, v tomto složitém období, očekávat další mimořádné opatření, jako bylo například navýšení plateb za státní pojištěnce v době covidové pandemie.
Adam Vojtěch odpověděl, že v covidovém období, které bylo mimořádně náročné a složité, tak mimořádná dotace, to je navýšení platby za státní pojištěnce, opravdu pomohla!
Zároveň dodal, že si myslí, že se, po covidovém období, podařilo, z finančního hlediska, naše zdravotnictví stabilizovat. Takže, podle něho, je současný stav státních nemocnic výrazně lepší, než byl před tím. Zároveň však dodal, že tomuto pozitivnímu vývoji napomohly i určité personální změny, které byly, v průběhu oněch let, přijaty.
Současně také připomenul, že v době, kdy hnutí ANO bylo součástí předchozí vlády, byla situace českého zdravotnictví stabilní. Načež podotkl, že, „zdravotnictví jsme odevzdávali (současné vládě na sklonku r. 2021 – pozn. red.) ve stavu, kdy rezervy na účtech zdravotních pojišťoven byly poměrně dobré. Za poslední 3-4 roky bylo hospodaření v rámci úhradové vyhlášky pravidelně nastavováno jako deficitní, přestože vláda zavazovala ministerstvo tvořit ji vyrovnanou. Zdá se, že rezervy pojišťoven se zásadním způsobem snížily, a to považuji za chybu.“
Adam Vojtěch dále konstatoval, že, v době jeho působení na ministerstvu zdravotnictví, se, v rámci dohodovacího řízení, ministerstvo zdravotnictví snažilo všechny smluvní strany vést k dohodě, což se však v posledních letech, čímž měl na mysli, za současné vlády, nedělo. Podle něho to přešlo k tomu, že ministerstvo zdravotnictví stanovilo úhradovou hlášku samo o sobě, bez dohody se zúčastněnými stranami. A výsledek je nyní, takový, jaký je. Načež konstatoval, že, z hlediska vyrovnání bilance, je nutné podniknout kroky k finanční stabilitě systému.
Mimořádná valorizace za státní pojištěnce asi bude nezbytná!
Na otázku redakce, zda může být konkrétní, o jaká opatření ke stabilizaci systému by mělo jít, Adam Vojtěch uvedl, že je potřebné otevřít zákon o pojistném na veřejné zdravotní pojištění, a podívat se na valorizační mechanismus z hlediska automatické valorizace. Případně upravit zákon tak, aby mohl stát provést mimořádnou valorizaci za státní pojištěnce. O tom, jak vysoká částka by to byla, nyní nechce spekulovat. Podle něho existují odhady, že v systému, v této chvíli, chybí 15 až 20 miliard korun.
„Samozřejmě nevíme, jak bude vypadat úhradová vyhláška pro příští rok, protože většina segmentů se opět nedohodla,“ prohlásil. Podle něho, je nutné nejdříve vidět, v jakém stavu se bude, systém veřejného pojištění, v příštím roce nalézat. Obává se však, že, mimořádná valorizace za státní pojištěnce, bude nezbytná. Přičemž upozornil, že toto ale není řešení daného problému, pouze pomůže k momentální stabilizaci systému.
Dále řekl, že musí následovat další krok, a to je tlak na efektivitu. Načež dodal, že by, v případě, že by, za rezort zdravotnictví, odpovídal, tak by byl pro návrat k původním principům dohodovacího řízení. „Jsem v tomto směru připravený upravit legislativu tak, aby přímo v zákoně o veřejném zdravotním pojištění byly mechanizmy motivující k dohodě. Je načase, aby bylo v zákoně ukotveno, že kdo se nedohodne, nemůže být zvýhodněn na úkor těch, kteří dohodu uzavřeli,“ řekl.
Nelze připustit deficitní hospodaření systému zdravotnictví
Následovala otázka, jak se, jako ministr zdravotnictví, bude stavět k vytváření deficitu zdravotního pojištění a zároveň i k tomu, jaká bude role úhradové vyhlášky v tomto systému.
Adam Vojtěch odpověděl, že pokud bude dohoda smluvních stran, tak se to plně odrazí i v samotné úhradové vyhlášce. Načež dodal, že v případě jejich nedohody, nemůže být zvýhodněn ten, kdo se nedohodne. Podle něho by toto nastavená tvořilo hlavní princip dohodovacího řízení, a to tak, aby nastavení příjmové a výdajové stránky bylo vyrovnané. „Další deficitní hospodaření systému si nemůžeme dovolit. Samozřejmě v tuto chvíli nevíme, jak na tom bude česká ekonomika, protože to není jenom o zdravotnictví, ale také o nastartování ekonomického růstu, to je, aby byla nízká nezaměstnanost. Lidé odváděli pojistné, rostly mzdy a bylo méně státních pojištěnců. To je pro nás neznámá, ale ministerstvo musí nastavovat úhrady tak, aby byl systém udržitelný do budoucna, a neklesali jsme, jako v posledních letech, kdy se rezervy pouze vyčerpávaly a pojišťovnám začínají docházet peníze,“ konstatoval Adam Vojtěch.
Otazníky kolem financování zdravotních pojišťoven
Redakce v další otázce, která se týkala financování zdravotních pojišťoven, se zeptala, jak vidí situaci Vojenské zdravotní pojišťovny (VoZP).
Adam Vojtěch na to reagoval tím, že otázkou je, jestli je to jen o jedné pojišťovně, nebo zda jde o symptom vývoje celého systému. Načež uvedl, že, podle informací, které prezentují i další pojišťovny, je to ta druhá možnost. To je, že se to týká celého systému zdravotních pojišťoven. Poté uvedl, že se ministerstvo zdravotnictví může samozřejmě podívat, jestli Vojenská zdravotní pojišťovna dělá vše tak, jak má. „Asi vždy se dají najít nějaké neefektivity, ale v tuto chvíli do toho detailně nevidím,“ dodal.
Fúze pojišťoven, jako řešení, musí mít smysl!
Adam Vojtěch poté přešel ve zdravotnické veřejnosti diskutované otázce, to je, o možné fúzi Vojenské zdravotní pojišťovny s jinou pojišťovnou. Načež prohlásil, že je zásadním odpůrcem toho, aby se Vojenská zdravotní pojišťovna spojila se Všeobecnou zdravotní pojišťovnou (VZP). Podle něho, pokud by měla nějaká fúze nastat, potom dává smysl, aby se VoZP spojila spíše se Zdravotní pojišťovnou Ministerstva vnitra ČR. „Problémem je, že v tuto chvíli nevidím vůbec žádný plán. Vojenská zdravotní pojišťovna je zjevně miliardu v mínusu, pravděpodobně už má nějaké závazky po splatnosti. Zodpovědnost za systém je na ministerstvu, které má alespoň udávat nějaký směr. Mám ale pocit, že se to nechává tak trochu vyhnít, což je špatně,“ konstatoval.
Na otázku redakce, jak by tudíž, v tomto případě postupoval, Adam Vojtěch odpověděl, že by se určitě musel nejprve seznámit s detaily Vojenské zdravotné pojišťovny. Zároveň komunikovat s jejím managementem, s tím, že by od něho očekával, že dostane konkrétní čísla o hospodaření VoZP. Přičemž dodal, že ministerstvo zdravotnictví, spolu s ministerstvem financí, je kontrolním orgánem. Takže by mělo dojít i k následné kontrole hospodaření pojišťovny. „Jestli něco takového proběhlo, nevím. Ale ukázalo by to, zda je problém v hospodaření pojišťovny jako takové, nebo je problém systémový. Každopádně jakýkoli plán, například zmíněná fúze s pojišťovnou ministerstva, musí být profesionálně připravený. A profesionální přístup v tuto chvíli nevidím,“ řekl Adam Vojtěch k možné fúzi zdravotních pojišťoven.
„Právě proto mě zaráží, že se vlastně nic neděje. Občas dokonce někdo z pojišťoven zavolá, a ptá se mě, ale já mu nejsem schopen odpovědět, protože tu odpovědnost nemám. Informace nemají ani lidé, kteří jsou ve správní nebo dozorčí radě,“ konstatoval.
Lze očekávat nějaká zemětřesení v orgánech pojišťoven?
Poté se ho redakce logicky zeptala, že když není spokojen se situací ve zdravotních pojišťovnách, zda nebude následovat nějaké „zemětřesení“ v jejich orgánech.
„Domnívám se, že ten stav nemůže zůstat takový, jaký je. To bude jedna z prvních věcí, které se budu chtít věnovat. Jaká má být role zdravotních pojišťoven. Pojišťovny jako celek jsou v systému příliš pasivními hráči. Jsem příznivcem pojišťovenského systému a veřejného zdravotního pojištění tak, jak je nastavený. Ale aby dával smysl a byl obhajitelný vůči odborné i laické veřejnosti, musí pojišťovny přinášet mnohem vyšší přidanou hodnotu. Přinášet vizi z hlediska struktury péče, pracovat s daty, dívat se na vývoj nemocnosti, věkové struktury, zavádět motivační mechanismy pro zvyšování kvality poskytované péče a tak dále. Nyní v zásadě jen diskutují o tom, o kolik se navýší úhrady. To je technická debata, ale není to dostatečná obhajoba pro to, že máme sedm zdravotních pojišťoven. Měly by být aktivnější, dát na stůl jasný plán, co očekávají od zdravotnictví a poskytovatelů – nejenom za rok, ale za pět, deset let. A měly by ho smluvním poskytovatelům nastavit,“ prohlásil Adam Vojtěch k možným kádrovým změnám ve vedení zdravotních pojišťoven.
Přičemž dodal, že například, pokud jde o nemocnice akutní lůžkové péče, pojišťovny by těmto nemocnicím měly sdělit, že od nich chtějí za pět let vidět transformaci akutních lůžek na lůžka následné a dlouhodobé péče, stacionáře či ambulance. „Protože na datech vidíme, že produkce vykonávaná v akutní lůžkové péči každý rok klesá a systém se přesouvá k jiným řešením, například k jednodenní péči. A to se nemůže řešit z roku na rok, nemocnice musí mít transformační plán,“ dodal.
Personální obměny v managementech zdravotních pojišťoven?
Na otázku redakce, zda dojde k personálním změnám v managementech nemocnic, Adam Vojtěch odpověděl, že se netají tím, že by se, podle něho, měla změnit struktura řízení nejsilnější pojišťovny, to je Všeobecné zdravotní pojišťovny. Je příznivcem toho, že by, její orgány, měly být obsazeny jiným způsobem, než jsou nyní. V souladu například se stanovisky zaměstnavatelů mu přijde správné, aby byli v orgánech zastoupeni zaměstnavatelé a pojištěnci, jako je tomu v ostatních pojišťovnách.
Správní orgány VZP by měly být odpolitizovány!
Redakce se ho poté zeptala, zda, ve svých úvahách, směřuje k zásadnímu tématu, a to je odpolitizování správních orgánů VZP. Čímž redakce mínila odchod poslanců z funkcí ve správních radách VZP.
Adam Vojtěch odvětil, že „nejen poslanci. Zaměstnanecké pojišťovny mají v zákoně zakotven zákaz střetu zájmů. V jejich orgánech nemůže být někdo, kdo má smlouvu s pojišťovnou nebo je zaměstnancem poskytovatele, který má smlouvu s pojišťovnou. VZP nic takového nemá, a to je principiálně špatně,“ konstatoval.
Ministerstva zdravotnictví a financí jsou kontrolními orgány!
Ministerstvo zdravotnictví a ministerstvo financí jsou, podle Adama Vojtěcha, ze zákona kontrolními orgány systému veřejného zdravotního pojištění, včetně zdravotních pojišťoven. Tuto svoji roli musí zastávat! Zdůraznil! Načež dodal, že „pokud jde o správní rady, myslím si, že to má být role zaměstnavatelů, pojištěnců a státu pouze ve formě ministerstva financí a zdravotnictví. Poslanci mají svou roli v rámci Sněmovny a přípravy legislativy. A nyní se občas střetává to, že jsou zároveň členy správní rady a mohou nějaké zákony předkládat tak, aby byly výhodné pro VZP,“ konstatoval.
Bude připraven nový návrh zákona o zdravotních pojišťovnách
Redakce poté položila otázku, zda, stane-li se znovu ministrem zdravotnictví, zda připraví návrh zákona o zdravotních pojišťovnách, který by všechny jeho návrhy, jak by měly fungovat zdravotní pojišťovny, obsahoval.
Adam Vojtěch odvětil, že ano, protože, podle něho,
Všechny zdravotní pojišťovny by měly být aktivnější, nejenom VZP. Uvedl, že by to prodiskutoval s managementem všech zdravotních pojišťoven. Takže, samozřejmě, že jde o jejich roli, a to v motivaci nejenom poskytovatelů, ale i pojištěnců. Podle něho, i zde bude na místě debata o změnách. „Zastávám postoj, že by pojišťovny měly mít možnost poskytovat finanční bonusy těm, kteří jsou v tomto směru více uvědomělí a zodpovědní ke svému zdraví, a dodržují plán prevence. Takový systém funguje třeba v Německu, a myslím si, že i tady by se dala role pojišťoven posílit. I když už dnes určité možnosti v rámci fondu prevence mají, odměna přímo ve formě financí by mohla být ještě silnější motivací k dodržování prevence,“ řekl Adam Vojtěch, v závěru svého rozhovoru pro Zdravotnický deník.