Někteřílidésilně odmítají vědecký konsensus. Proč?
Experimenty ukazují, želidés nejvyšší mírou opozice mají
nejnižší úroveň objektivních znalostí, ale nejvyšší úroveň
subjektivních znalostí. Jinými slovy, jsou přesvědčeni, že
mají mnohem větší a lepší znalosti než ostatní, ale není
tomu tak. To je v souladu s Dunning-Krugerovým efektem.
Jedním z možných důvodů je fakt, že nevědecká vysvětlení
a teorie bývají mnohem jednodušší a méně mechanistické
než vědecké. Titolidépak mohou uvádět vyšší úroveň
porozumění pro to, co jsou ve skutečnosti jednodušší
výklady.
To to znamená pro komunikaci a tvůrce politiky? Vzhledem
k tomu, že nejextrémnější odpůrci vědeckého konsensu jsou
obvykle ti, kteří jsou nejvíce přesvědčeni o svých znalostech,
je méně pravděpodobné, že vzdělávací intervence založené
na faktech budou pro toto publikum účinné.
Namísto intervencí zaměřených pouze na objektivní znalosti
může být užitečným prvním krokem zaměření na změnu
vnímání vlastních znalostí jednotlivci. Výzvou se pak stává nalezení vhodných způsobů, jak přesvědčit
protikonsenzuální jedince, že nejsou tak znalí, jak si myslí.
Jednou z možností může být povzbudit lidi, aby se pokusili
vysvětlit mechanismy, které stojí v pozadí daných složitých
vědeckých jevů. Experimenty ukazují, že to skutečně snižuje
subjektivní znalosti.
David Navrátil