S příchodem jarní sezóny se
na české silnice vrací tisíce motorkářů. Mnozí z nich ale vyrážejí bez
dostatečné pojistné ochrany. Z aktuální analýzy našich dat vyplývá, že jen
necelá 2 % motocyklů jsou kryta havarijním pojištěním. Zbytek tak zůstává
finančně velmi zranitelný, protože bez havarijní pojistky může motorkář po nehodě
doplácet tisíce nebo i statisíce.
Počet uzavřených havarijních
pojistek mezi lety 2020 a2024 vykazuje dokonce klesající trend. Řada majitelů
motocyklů může vnímat havarijní pojištění jako zbytečný výdaj vzhledem k
sezónnímu provozu nebo nižší hodnotě starších strojů. Se zvyšujícími se náklady
na opravy, vyšší cenou práce a náhradních dílů a dalšími položkami ovlivněnými
inflací, je to ale čím dál riskantnější postoj.
Většina motorkářů spoléhá
pouze na povinné ručení, které sice pokrývá škody způsobené ostatním účastníkům
nehody, ale jen do výše sjednaných limitů. Při nehodách, zejména střetech s
dražšími vozy, mohou být škody mnohonásobně vyšší. Rozdíl pak hradí viník, a to
často z vlastní kapsy.
Benzín vede,
elektromotorky zatím zůstávají raritou
Motorkářský trh zůstává věrný
tradičnímu pohonu. Až 98 % pojištěných motocyklů jezdí na benzín.
Elektromotorky tvoří pouhé jedno procento. Jejich pořizovací cena je sice
násobně vyšší než uspalovacích strojů, rozhodně ale zaujmou nízkými
náklady na pojistné, které se v průměru pohybuje kolem 500 Kč za rok. O
poznání dráž vyjde povinné ručení u dieselových strojů (1 500 Kč), u benzínových
se drží u1 200 Kč. Nejčastějšími značkami motocyklů na našich
silnicích jsou Honda a Yamaha.
Motorkáři stárnou, ale
zodpovědnější nejsou
Z našich dat také
vyplývá, že věkový průměr českých motorkářů roste. V roce 2020 byla
nejpočetnější skupina jezdců ve věku 40–47 let, dnes dominují řidiči mezi 45 a
51 lety. Průměrný věk se posunul z 42,2 na 44,8 roku. Očekávaný trend, že
starší motorkáři budou více dbát na pojistnou ochranu, se však zatím
nepotvrzuje.
Havarijní pojištění si
sjednává jen zlomek motorkářů, což v praxi znamená, že při vážnější nehodě může
jít o desetitisíce až statisíce korun, které musí viník zaplatit z vlastních
prostředků. Doporučujeme proto nejen kontrolu nastavení a výhodnosti
stávajících smluv, ale i zvážení širší ochrany, zejména u dražších strojů a
adrenalinovějších jezdců.